De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Ingenieurs, scholing enonderwijscultuur: een studie naar de betekenis van cultuur en kwaliteit voor de opleiding en vorming van werktuigbouwkundige ingenieurs binnen hogescholen

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Ingenieurs, scholing enonderwijscultuur: een studie naar de betekenis van cultuur en kwaliteit voor de opleiding en vorming van werktuigbouwkundige ingenieurs binnen hogescholen

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Door hun verschillende referentiekaders spreken bhta's een andere taal dan alfa's en gamma's (juristen, historici, economen). Dat exact- en niet-exactgeschoolden een verschillende taal spreken heeft voor een groot deel te maken met hun opleiding. Het taalgebruik op ingenieursopleidingen bijvoorbeeld is vaak zo ontdaan van elk menselijk aspect, dat ingenieurs in spe er een nogal vervormd beeld over de bedrijfswerkelijkheid aan overhouden. Cees Blokhuizen en Frans van Montfort promoveerden op de cultuur op ingenieursscholen. Cees Blokhuizen vertelt dat ingenieurs in opleiding bijvoorbeeld nauwelijks kunnen geloven dat besluitvorming in een bedrijf vaak chaotisch verloopt omdat niet logica maar allerlei verschillende menselijke belangen de doorslag geven. Na vier rustige jaren tussen machines en modellen is de grillige factor 'mens' kennelijk geheel uit het wereldbeeld verdwenen.

OrganisatieFontys Hogescholen
Jaar1998
TypeBoek
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk