Doortrappen zonder af te stappen
variantenstudie kruising MaasWaalpad-Scheidingsweg te NijmegenDoortrappen zonder af te stappen
variantenstudie kruising MaasWaalpad-Scheidingsweg te NijmegenSamenvatting
Deze scriptie betreft een variantenstudie naar de verbetering van de veiligheid en doorstroming op de kruising van het MaasWaalpad met de Scheidingsweg in Nijmegen. Het MaasWaalpad is een hoogwaardige doorfietsroute tussen Nijmegen en Cuijk, waarop fietsers overal voorrang hebben, behalve bij deze kruising met de druk bereden stadsroute S100. Door de ligging in een bosrijke omgeving en een bocht in de weg is het zicht beperkt, wat in combinatie met de gelijkvloerse kruising leidt tot een verhoogd risico op ongevallen. In 2023 vond er zelfs een dodelijk ongeval plaats. Het doel van het onderzoek is om een optimale kruising te ontwerpen voor de Scheidingsweg en het MaasWaalpad, zodat fietsers veilig en ongehinderd kunnen kruisen. De hoofdvraag luidt: Wat is de meest optimale manier voor fietsers om ongehinderd de kruising tussen het MaasWaalpad en de Scheidingsweg te passeren, op basis van een variantenstudie en multicriteria-analyse (MCA)?
Er is naar 7 varianten gekeken:
1. Gelijkvloers: Bij deze variant hebben de fietsers op het MaasWaalpad voorrang op het verkeer van de Scheidingsweg.
2. Gelijkvloers met VRI: Bij deze variant worden de twee verkeerstromen geregeld door een verkeersregelinstallatie.
3. Tunnel: Het MaasWaalpad gaat onder de Scheidingsweg door. Deze optie is afgevallen vanwege de extreem lange hellingbanen, het grote ruimtegebruik en de lage sociale veiligheid.
4. Brug met grondwal: De fietser gaat via een brug en een grondwal over de weg. Voordelen zijn duurzaamheid, de uitvoerbaarheid en het heeft een uitvoeringskost van €2,24 miljoen. Het ruimtegebruik en de landschappelijke impact zijn nadelig
5. Brug met constructie: Een volledige brugconstructie vereist minder ruimte en heeft een betere landschappelijke inpassing, heeft een uitvoeringskost van €7,54 miljoen en is minder duurzaam in de uitvoering, vanwege materiaalgebruik.
6. Dive-Under: De weg wordt lokaal verlaagd, terwijl het fietspad verhoogd wordt. Dit leidt tot kortere hellingbanen, betere landschappelijke inpassing en het heeft een uitvoeringskost van €2,21 miljoen.
7. Brug naast MaasWaalpad: De nieuwe brug komt parallel aan de bestaande route te liggen. De uitvoeringskosten voor deze variant zijn 1,94 miljoen, maar het vereist ruimte in het terrein van Vitens en leidt tot een onlogische slinger in de fietsroute.
De varianten zijn getoetst in een multicriteria-analyse met negen criteria: doorstroming, veiligheid, comfort, duurzaamheid, landschappelijke inpassing, natuurimpact, klantwensen, ruimtegebruik en uitvoeringskosten. Deze criteria hebben een weging gekregen op basis van input van de Provincie Gelderland en de gemeentes Nijmegen en Heumen. De gelijkvloerse varianten zijn niet toepasbaar vanwege beleidskaders van de gemeente Nijmegen en provincie Gelderland en door de richtlijnen vanuit het CROW. De variant ‘Dive-Under’ scoorde het hoogst op deze criteria. Zonder de kosten mee te rekenen, zou de variant ‘Brug met Constructie’ de voorkeur hebben.
Uit het onderzoek kan geconcludeerd worden dat een gelijkvloerse kruising of toepassing van verkeerslichten niet voldoet aan beleidskaders vanwege ruimtegebruik en verkeersveiligheid.
De variant ‘Dive-Under’ wordt aanbevolen als meest optimale oplossing en wordt aanbevolen voor verdere uitwerking.
| Organisatie | |
| Opleiding | |
| Afdeling | |
| Partner | Provincie Gelderland |
| Datum | 2025-07-01 |
| Type | |
| Taal | Nederlands |
































