De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Hoe kunnen Traffic Engineering technieken worden ingezet voor het effectiever benutten van een MPLS netwerk met standaard routering?

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Hoe kunnen Traffic Engineering technieken worden ingezet voor het effectiever benutten van een MPLS netwerk met standaard routering?

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Dit rapport beschrijft een onderzoek naar de mogelijkheden van MPLS Traffic Engineering technieken. Dat zijn technieken waarmee de route die een datapakketje door een MPLS netwerk volgt, beïnvloed kan worden. Zonder deze technieken volgt al het dataverkeer de route die het routing protocol bepaalt, wat normaal gesproken overeenkomt met de kortste route. Met deze technieken is het mogelijk om het dataverkeer een andere route dan de kortste te laten nemen. Dit onderzoek gaat in op de mogelijkheden die deze technieken bieden om een netwerk met standaard routering effectiever te benutten.
Zowel uit een literatuurstudie als uit praktijktesten blijkt dat een
effectievere benutting inderdaad mogelijk is. De grootste winst in
effectieve benutting is te realiseren door het aanbrengen van MPLS Traffic Engineering Load sharing tunnels over verschillende routes van A naar B met een ongelijke cost. Door het aanbrengen van de tunnels wordt het mogelijk om alle beschikbare capaciteit van A naar B te benutten, terwijl in het netwerk met standaard routering alleen de beschikbare capaciteit van de snelste route wordt benut. Ook op het gebied van Quality of Service kan een netwerk met standaard routering effectiever benut worden. Door het aanbrengen van
DiffServ Traffic Engineering tunnels kan het percentage dataverkeer met een hoge prioriteit (bijv. voice verkeer) op elke verbinding in het netwerk beperkt gehouden worden. Hierdoor kan al het voice verkeer met een lage delay verstuurd worden en blijft de totale delay die het voice verkeer oploopt gegarandeerd laag. In een MPLS netwerk met standaard routering is het niet mogelijk om het percentage voice verkeer te beheersen. Daardoor kan niet gegarandeerd worden dat het voice verkeer op elke verbinding met een lage delay wordt verstuurd, waardoor ook geen lage totale delay gegarandeerd kan worden. De laatste manier waarop een MPLS netwerk met standaard routering effectiever benut kan worden is door de inzet van MPLS Traffic
Engineering Recovery en Protection technieken. Daarbij wordt een normale MPLS Traffic Engineering tunnel beschermd door preventief aangebrachte backup tunnels. Deze backup tunnels kunnen het dataverkeer razendsnel(binnen ca. 50 ms) omleiden in het geval dat er een verbinding of een router op de route van de normale tunnel uitvalt. Hierdoor gaat er dus maximaal 50 ms aan data verloren. In een netwerk met standaard routering gaan alle routers na het uitvallen van een verbinding of router eerst informatie
uitwisselen. Met deze informatie gaan de routers vervolgens op basis van de nieuwe situatie een nieuwe route naar alle bestemmingen in het netwerk berekenen. Afhankelijk van de grootte van het netwerk (aantal routers en aantal subnetwerken) kost dit 1 tot 10 seconden. Hierdoor gaat er dus 1 tot 10 seconden aan data verloren, wat beduidend meer is dan de 50 ms in de situatie met MPLS Traffic Engineering.

Toon meer
OrganisatieDe Haagse Hogeschool
AfdelingICTM Technische Informatica
Jaar2010
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk