Mobiliteit aan zee
In inspiratie en lessen voor de gemeente Den HaagMobiliteit aan zee
In inspiratie en lessen voor de gemeente Den HaagSamenvatting
Terwijl de golven van de Noordzee over de stranden van Den Haag uitrollen, worstelt de gemeente Den Haag met een heel andere vloed: de jaarlijkse toestroom van miljoenen bezoekers. In de afgelopen jaren is er veel gebeurd om de bereikbaarheid naar de Haagse stranden te verbeteren, maar er zijn nog steeds mobiliteitsproblemen als gevolg van de piekdrukte op de zomerse dagen.
Momenteel is er geen kennisdeling tussen Den Haag en andere badplaatsen op het gebied van mobiliteit richting de kust. Het gebrek aan kennisdeling kan ervoor zorgen dat de gemeente Den Haag kennis misloopt op het gebied van duurzame bereikbaarheid naar de Haagse kuststrook. Daarom wordt in dit onderzoek onderzocht welke getroffen bereikbaarheidsmaatregelen in Nederlandse badplaatsen kunnen dienen als inspiratie voor de afdeling mobiliteit van de gemeente Den Haag.
Den Haag trekt op warme zomerdagen tot wel 150.000 bezoekers per dag, wat leidt tot mobiliteitsproblemen op het gebied van stappen, trappen, openbaar vervoer, MaaS en de privéauto (STOMP). Zo ervaren bijvoorbeeld voetgangers obstakels, een slechte oversteekbaarheid en hittestress. Fietsers hebben tijdens piekdagen te weinig stallingscapaciteit. Het openbaar vervoer ervaart enorme drukte en lange reistijden. Op het gebied van deelvervoer worden deelscooters verkeerd geplaatst. Voor privéauto’s zijn er te weinig parkeerplaatsen en congestie.
Uit het onderzoek blijkt dat de gemeente Den Haag inspiratie kan halen uit maatregelen in 3 andere Nederlandse badplaatsen (Zandvoort, Katwijk en Hoek van Holland) om de bereikbaarheid van de kust te verbeteren. Concreet zijn de volgende aanbevelingen te doen aan de hand van het STOMP+C principe:
Stappen: Den Haag kan verkeersregelaars inzetten om voetgangers prioriteit te geven en duidelijke bewegwijzering plaatsen naar de kust. Deze maatregelen hebben in Zandvoort de toegankelijkheid en veiligheid voor voetgangers verbeterd.
Openbaar vervoer: Snellere en directe verbindingen, zoals een vrij liggende busbaan of efficiëntere tramroutes, kunnen de reistijd verkorten en capaciteit verhogen naar Kijkduin en Scheveningen.
MaaS (Mobility as a Service): Het uitbreiden van de geozone voor deelvervoer van uitsluitend de Haagse kust naar heel Den Haag kan helpen om problemen aan de kust te verminderen.
Communicatie: Een digitaal platform waarop bewoners en bezoekers ideeën delen over mobiliteit kan de betrokkenheid vergroten en innovatieve oplossingen opleveren. De website van Zandvoort kan hierbij als voorbeeld dienen.
Daarnaast kan een kennisdelingsnetwerk of 'beach alliance' tussen Den Haag en andere badplaatsen leiden tot gezamenlijke strategieën en verbeteringen in de bereikbaarheid.
Organisatie | De Haagse Hogeschool |
Opleiding | TIS Ruimtelijke Ontwikkeling en Planologie |
Afdeling | Faculteit Technologie, Innovatie & Samenleving |
Partner | Gemeente Den Haag |
Datum | 2025-02-18 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |