De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Ontwerp project: Systeem ter optimalisatie individuele afstelling Pronto kantelrolstoel

in kaart brengen van noodzakelijke frameparameters per persoon, zodat de volledige verkantelingsrange schokloos bereikt wordt en de situatie immer stabiel en comfortabel is

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Ontwerp project: Systeem ter optimalisatie individuele afstelling Pronto kantelrolstoel

in kaart brengen van noodzakelijke frameparameters per persoon, zodat de volledige verkantelingsrange schokloos bereikt wordt en de situatie immer stabiel en comfortabel is

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Dit afstudeerproject heeft plaatsgevonden in opdracht van Exello Revalidatietechniek, met als hoofddoelstelling: het ontwerpen, vervaardigen en testen van een onderzoeksmethode om de exacte samenstelling van de Pronto kantelrolstoel inzichtelijk te maken per persoon. Het systeem genereerd een overzicht van betrouwbare parameters, waarmee de rolstoelbouwer de rolstoel individueel op maat kan maken. Zodoende moet er een immer veilige en stabiele situatie ontstaan en moet de verkanteling schokloos en comfortabel verlopen over de volledige range.
Op basis van bevindingen en overwegingen uit praktijk- en literatuurstudies, is beargumenteerd welke rolstoel- en cliënt parameters verantwoordelijk zijn voor het verloop van de verkanteling, de veiligheid en de stabiliteit van de gangbare Pronto kantelrolstoel. De gewenste situatie blijkt realiseerbaar wanneer de kantelrolstoel adequaat wordt afgesteld in het sagittale vlak, met de horizontale zwaartepuntbaan van cliënt, orthese en rolstoel gedurende de verkanteling als uitgangspunt. Deze moet als eerste achterhaald worden met vier weegschalen en kinematische berekeningen. Er is gespecificeerd op welke wijze en in welke volgorde de noodzakelijke rolstoelparameters bepaald moeten worden.
Het eindproduct bestaat uit twee onderdelen, namelijk een prototype van de fysieke Pronto meetopstelling en een gedetailleerd onderzoeksprotocol voor de uitvoering van de meetprocedure en data-analyse. Het systeem bepaald achtereenvolgend de noodzakelijke horizontale posities voor het ZP in middelste verkantelingstand, het verkantelingsdraaipunt, het ZP in minimale verkantelingstand, de voorwielas, het ZP in maximale verkantelingstand, de achterwielas. Het systeem bepaald ook de noodzakelijke lengte- en hoekmaten van vier verkantelingsonderdelen, aan de hand van berekeningen en simulaties op een schaalmodel van het verkantelingsmechanisme.
De onderzoeksmethode is getest aan de hand van twee proefpersonen en een toetsing aan de gestelde ontwerpeisen. De toepassing van het onderzoeksprotocol is gestructureerd en succesvol verlopen. In het prototype zijn enkele beperkingen gesignaleerd, welke eenvoudig verholpen kunnen worden om de betrouwbaarheid van de meetresultaten te verbeteren. Al met al is er geconcludeerd dat de Pronto onderzoeksmethode uit dit afstudeerproject voor 90% voldoet aan de gestelde eisen. Het systeem is voldoende gebruiksvriendelijk en betrouwbaar voor de individuele afstelling van Pronto kantelrolstoelen.

Toon meer
OrganisatieDe Haagse Hogeschool
AfdelingGVS Mens en Techniek | Bewegingstechnologie
PartnersExello Revalidatietechniek, Cothen
Jaar2016
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk