Criminalization of market actor behavior as regulatory tool
the implementation in the Netherlands of EU Directive 2014/57 ("MAD II") on criminal sanctions for market abuse, and its effects on the cooperation between the Dutch Public Prosecutors Office (OM) and The Netherlands Authority for the Financial Markets (AFM)Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Criminalization of market actor behavior as regulatory tool
the implementation in the Netherlands of EU Directive 2014/57 ("MAD II") on criminal sanctions for market abuse, and its effects on the cooperation between the Dutch Public Prosecutors Office (OM) and The Netherlands Authority for the Financial Markets (AFM)Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Het onderzoek dat ten grondslag ligt aan dit artikel onderzoekt hoe de overheid markten reguleert voor (financiële) producten en diensten teneinde falen van de markt te voorkomen.
Het behandelt specifiek EU Richtlijn 2014/57/EU betreffende strafrechtelijke sancties voor marktmisbruik en de implementatie daarvan in Nederland en opvolgend gebruik door het
Openbaar Ministerie en Autoriteit Financiële Markten en hun Convenant ter voorkoming van ongeoorloofde samenloop van bestuurlijke en strafrechtelijke sancties. Het beantwoord de
vraag of deze richtlijn de ontwikkeling van effectief reguleren van de financiële markt bevordert of remt. De slotsom ten aanzien van de implementatie van Richtlijn 2014/57/EU is – kort gezegd – dat “slechts” het aantal jaren gevangenisstraf voor handel met voorkennis en marktmisbruik van twee naar vier aangepast dient te worden. Het artikel concludeert tenslotte dat de huidige praktijk van het Convenant tussen OM en Autoriteit Financiële Markten kan blijven bestaan. De Autoriteit Financiële Markten kan haar inspanningen om haar toezicht verder in de geest van responsive regulation te verbeteren ongestoord door het OM voortzetten.
Organisatie | De Haagse Hogeschool |
Afdeling | Faculteit Bestuur, Recht & Veiligheid |
Lectoraat | Lectoraat Internationale Samenwerking |
Gepubliceerd in | ART (Applied Research Today) Haagse Hogeschool, Lectoraten en Onderzoek, Den Haag, Vol. 2015, Uitgave: special edition (juni), Pagina's: 156-213 |
Jaar | 2015 |
Type | Artikel |
Taal | Engels |