De haalbaarheid van een elektrolyser bij zonnepark Schipholweg in de gemeente Haarlemmermeer
De haalbaarheid van een elektrolyser bij zonnepark Schipholweg in de gemeente Haarlemmermeer
Samenvatting
Dit rapport geeft een overzicht van de volledige keten van groene waterstofproductie, de noodzakelijke randvoorwaarden voor de realisatie van een elektrolyser, en de ontwikkeltrajecten van zonneparken en elektrolysers. Deze inzichten bieden handvatten om de haalbaarheid van het ontwikkelen van een elektrolyser aan een
zonnepark bij Schipholweg te toetsen.
1. De keten van groene waterstof Groene waterstof wordt geproduceerd via een proces genaamd elektrolyse. Door middel van duurzame elektriciteit uit wind- of zonne-energie wordt water gesplitst in waterstof en zuurstof. Bij dit proces komt ook warmte vrij. De meest gebruikte elektrolyser bij zonneparken is de PEM-elektrolyser, vanwege zijn flexibiliteit bij variabele stroomaanvoer. De geproduceerde waterstof kan vervolgens opgeslagen worden in gastanks en vervoerd worden per trailer. Vanaf 2036 wordt de nationale waterstofbackbone operationeel. Dit is een netwerk van oude gasleidingen die hergebruikt worden als distributiekanalen voor waterstof. Zie figuur 1 voor de gehele keten van waterstof, weergegeven in een infographic.
2. Randvoorwaarden van een elektrolyser
Voor het ontwikkelen van een elektrolyser is er gekeken naar zes randvoorwaarden: organisatorisch, technisch, economisch, ruimtelijk, beleidsmatig en duurzaam.
Organisatorisch gezien is vroegtijdige samenwerking met stakeholders zoals afnemers, overheden en lokale partijen van groot belang om succesvol een elektrolyser te ontwikkelen. Een duidelijke planning en betrokkenheid van belanghebbenden beperken ontwikkelrisico’s. Op technisch vlak zijn er specifieke eisen waaraan een elektrolyser moet voldoen om veilig te kunnen opereren. Ook moet er een afweging gemaakt worden welke type elektrolyser geplaast wordt.
Daarnaast moet er worden nagedacht over de aanlevering van zuiverwater, het koelen van de installatie en het transporteren van de waterstof.
De economische haalbaarheid hangt op dit moment sterk samen met de waterstofmarkt. Op dit moment is de markt in transitie van start-upfase naar structurele groei. In de toekomst is er een stabilisatie van de markt nodig om succesvol te kunnen ontwikkelen. Daarnaast is een haalbare businesscase cruciaal.
| Organisatie | |
| Opleiding | |
| Afdeling | |
| Partner | IXZon |
| Datum | 2025-06-16 |
| Type | |
| Taal | Nederlands |
































