De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

De relatie tussen Game Performance en Mobility Performance in het rolstoeltennis

Rechten: Alle rechten voorbehouden

De relatie tussen Game Performance en Mobility Performance in het rolstoeltennis

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Om een wedstrijd rolstoeltennis te winnen is het logischerwijs van belang punten te winnen. Voor trainers en spelers is het nuttig om te weten welke facetten van de sport belangrijk zijn om punten te winnen. Het doel van dit onderzoek was in kaart te brengen welke bewegingen die de speler met de rolstoel maakt (mobility performance) uiteindelijk winnende punten oplevert (game performance). Oftewel wat zijn de relaties tussen mobility performance en game performance. Door het gebruik van drie Inertial Measurement Units (IMU’s) wordt de mobility performance gemeten tijdens een wedstrijdsituatie. Hierbij wordt gekeken naar de verplaatsing, de verplaatsing achteruit, de gemiddelde snelheid, de gemiddelde absolute versnelling, de gemiddelde absolute rotatiesnelheid en de gemiddelde absolute rotatieversnelling. Door significante verschillen aan te tonen tussen winnende en verliezende punten werd er gezocht naar relaties tussen de variabelen van mobility performance en de game performance. Gedurende het onderzoek zijn er acht spelers gemeten tijdens wedstrijd situaties waarbij in totaal 248 punten zijn geanalyseerd. Relaties tussen de game en mobility performance zijn gevonden bij de variabelen gemiddelde absolute versnelling (p = .000) en de gemiddelde absolute rotatieversnelling (p = .001). De relaties lijken alleen tot stand te komen wanneer er een kort punt wordt gespeeld en voornamelijk wanneer de speler aan het retourneren is. In alle gevallen resulteerde lagere gemiddeldes in winnende punten. Geconcludeerd kan worden dat wanneer er langzamer versneld wordt in zowel lineaire richting als in rotaties dit een positieve bijdrage heeft op het winnen van punten aan het begin van de rally wanneer de speler aan het retourneren is.

Toon meer
Trefwoorden
OrganisatieDe Haagse Hogeschool
AfdelingGVS Mens en Techniek | Bewegingstechnologie
Jaar2016
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk