De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Samen sterk: meidenwerk in samenwerking

Om jongerenwerkers handreikingen te geven om contact te leggen met de sociale context van het kind

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samen sterk: meidenwerk in samenwerking

Om jongerenwerkers handreikingen te geven om contact te leggen met de sociale context van het kind

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Er is een product voor onze eindopdracht ontwikkeld aan de hand van interviews met
stakeholders, literatuuronderzoek en de daaruit voortvloeiende ontwerpeisen.
Voorafgaand aan dit onderzoek is er contact geweest met scholen waar meidenwerk plaats
vindt. Tijdens dit gesprek kwam naar voren dat zowel leraren als de directrice moeite hadden
met het gebrek aan samenwerking met de meidenwerker (persoonlijke communicatie
directrice, 14 februari 2024). Deze bevindingen zijn teruggekoppeld aan de organisatie
Jongerenwerk Barkema & De Haan, wat inspiratie vormde voor ons onderzoek.
De meidenwerkcoördinator benoemd dat het soms nog lastig is om ‘alles’ vorm te geven. Het
meidenwerk is relatief nieuw op de basisscholen. Daarnaast loopt ze tegen de communicatie
met ouders en scholen aan. Ze benoemt dat er meer uit het meidenwerk gehaald kan worden
wanneer er betere communicatie is met ouders en school (Bijlage 3).
Door deze verschillende gesprekken zijn we tot de doelstelling van ons onderzoek gekomen:
‘Samenwerking tussen meidenwerk, ouders en school verbeteren, met als doel betere integrale
ondersteuning te bieden aan meiden die deelnemen aan de meidenclubs.’
Wanneer er een betere integrale samenwerking is zijn de thema’s direct toepasbaar, is er minder
frustratie tussen school en meidenwerk, wordt het meidenwerk optimaal benut en wordt de
ontwikkeling van de meiden op het gebied van empowerment optimaal gestimuleerd.
Zowel ouders als leraren hebben aangegeven dat ze graag meer betrokken willen zijn bij het
meidenwerk (Bijlage 5&6). Bovendien benoemen beide partijen dat ze momenteel niet volledig
op de hoogte zijn van het doel en de meerwaarde van het meidenwerk, maar wel geïnteresseerd
zijn in meer informatie hierover. Daarnaast leggen de ouders de nadruk op het belang van het
waarborgen van de privacy van de meiden in toekomstige samenwerkingen. Het meidenwerk
moet een veilige en vertrouwde plek blijven voor de meiden.
Uit de literatuur blijkt dat meiden ondersteuning, verbondenheid en intimiteit ontvangen vanuit de
relatie met hun ouders (Van Trijp & Metz, 2018). Zo blijkt dat het van groot belang is dat familie
betrokken is tijdens zowel de vroege jeugd als de adolescentie (Wong et al., 2010). In het
meidenwerk dat wordt georganiseerd door B&DH worden ouders niet betrokken, dit is een groot
gemis als je kijkt naar de literatuur. Ook school vervult een belangrijke rol, het is een plek waar ze
veel tijd spenderen, kennis opdoen en vaardigheden ontwikkelen (Spanjaard & Slot, 2015). Er zijn
thema’s die minder aandacht krijgen op het basisonderwijs. Grensoverschrijding, genderrollen en
gendergelijkheid worden weinig besproken (Lauwers et al., 2024). In de meidenclub komen deze
belangrijke onderwerpen aan bod, waardoor het ondersteuning kan bieden voor basisonderwijs.
Jongerenwerk Barkema & De Haan hanteert een integrale benadering in hun jongerenwerk, waarbij
jongeren worden gestimuleerd om actief deel te nemen aan hun eigen leven en gemeenschap
(Jongerenwerk Barkema en de Haan, z.d.-a). De organisatie streeft naar samenwerking met diverse
partijen om een resultaat te behalen waar iedereen tevreden mee is. Dit is een aanpak die zij ook
willen doorvoeren in het meidenwerk. Literatuur benadrukt dat samenhang en afstemming tussen
betrokken partijen leiden tot effectieve en efficiënte ondersteuning (Van Arum et al., 2018).
Daarnaast wordt in het beleid van de Gemeente het Hogeland (2022) het belang benadrukt van een
5
integrale aanpak voor jongeren, waarbij de verbinding tussen passend onderwijs en jeugdzorg
cruciaal is. We hebben de uitkomsten vanuit de literatuur meegenomen in de ontwikkeling van ons
advies.
De reden voor het ontwikkelen van dit product is omdat uit de praktijk naar voren is gekomen dat
ouders en leraren geïnteresseerd zijn in informatie over het doel en de meerwaarde van het
meidenwerk. Eén van de ontwerpeisen die door zowel de meidenwerkcoördinator als door leraren
en ouders zijn meegegeven, is dat het tijdsefficiënt dient te zijn. Vanuit de literatuur is de kracht van
fysieke contactmomenten naar voren gekomen als ontwerpeis.
De keuze voor een presentatie is gemaakt vanwege het vermogen om het doel en de meerwaarde
van het meidenwerk helder en effectief over te brengen. Daarnaast biedt een presentatie een
tijdbesparende optie voor ouders, leraren en meidenwerkers. Het geeft hun de mogelijkheid om
fysiek met elkaar in contact te komen, wat waardevolle gelegenheden biedt voor interactie. Tijdens
de presentatie is er ruimte voor vragen en gesprekken. Belangrijk is ook dat de privacy van de
meiden wordt gewaarborgd. Hier wordt rekening mee gehouden aangezien de presentatie algemene
informatie biedt die breed inzetbaar is.
Wij willen met ons product bereiken dat de meidenwerkers de presentatie actief gaan inzetten
tijdens het eerste kennismakingsmoment tussen de meidenwerkers, ouders en leraren. Met het
product willen wij het professioneel handelen van de meidenwerkers bevorderen. Het product biedt
structuur en informatie die de professional kan helpen tijdens het eerste contactmoment waardoor
de professional zelfverzekerd en goed voorbereid voor de dag kan komen tijdens het contact
moment met leraren en ouders. Het resultaat dat wij willen bereiken met een betere samenwerking
is het optimaliseren van het meidenwerk. Aangezien de meidenwerkers de meiden één keer in de
week zien is het van belang dat leraren en ouders ook op te hoogte zijn van de levensthema's die
spelen bij de meiden. Door optimale samenwerking kan de empowerment van de meiden worden
gestimuleerd.
Naast dat de meidenwerkers de presentatie kunnen gebruiken bij scholen kunnen ook
jongerenwerkers binnen de organisatie de presentatie gebruiken om meidenwerk te introduceren
binnen gemeenten en andere organisaties

Toon meer
OrganisatieHanze
OpleidingSocial Work
AfdelingAcademie voor Sociale Studies
PartnerJongerenwerk Barkema & de Haan
Datum2024-05-21
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk