Alles
NL

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

De rol van de kinderfysiotherapeut in het ondersteunen van kinderen met een motorische ontwikkelingsachterstand op participatieniveau

Prakijkonderzoek

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

De rol van de kinderfysiotherapeut in het ondersteunen van kinderen met een motorische ontwikkelingsachterstand op participatieniveau

Prakijkonderzoek

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Dit onderzoek is onderdeel van de leergemeenschap “Integraal kijken naar kinderen”, een samenwerking tussen de opleidingen ergotherapie, fysiotherapie, logopedie, social studies, pabo en het lectoraat Jeugd, Educatie en Samenleving.
Kinderen met een motorische ontwikkelingsachterstand ervaren dagelijks belemmeringen die hun deelname aan activiteiten kunnen beperken. Deze achterstand wordt gekenmerkt door een vertraagde ontwikkeling van motorische vaardigheden zonder dat er een medische diagnose kan worden gesteld. Wanneer deze beperking invloed heeft op het dagelijks functioneren, kan een kinderfysiotherapeut ondersteuning bieden. Zo kunnen hulpvragen zich richten op participatie in groepsactiviteiten zoals de gymles of buitenspelen. Het is echter nog onduidelijk of kinderfysiotherapeuten zich daadwerkelijk richten op het stimuleren van participatie en welke aanpak zij daarbij toepassen. Dit onderzoek richt zich daarom op de vraag of en op welke manier kinderfysiotherapeuten bijdragen aan de participatie van kinderen met een motorische ontwikkelingsachterstand.
Conclusie
Kinderfysiotherapeuten gaven aan dat ze de behandeldoelen vaak stellen op participatieniveau, maar geven aan dat het in de praktijk lastig is om op participatieniveau te oefenen vanwege gebrek aan tijd en declaratie. Daardoor focust de behandeling zich op activiteitenniveau, waarbij de vaardigheden worden versterkt die de participatie mogelijk maken. Een declaratiecode voor participatiegerichte behandeling zou volgens hen een belangrijke verbetering zijn om kinderen met motorische ontwikkelingsachterstanden optimaal te ondersteunen. Daarnaast is er een tekort aan meetinstrumenten voor participatie en er is behoefte aan een specifiek meetinstrument dat vooruitgang in de sociale context van het kind meet en evalueert.

Toon meer
OrganisatieHanze
OpleidingFysiotherapie
AfdelingAcademie voor Gezondheidsstudies
Datum2024-11-07
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk