Welke werkzame elementen bevorderen het succesvol studeren van Caribische studenten binnen Noorderpoort Appingedam?
Welke werkzame elementen bevorderen het succesvol studeren van Caribische studenten binnen Noorderpoort Appingedam?
Samenvatting
Managementsamenvatting
Dit onderzoek richt zich op het succesvol studeren van Caribische studenten aan Noorderpoort
Appingedam. Het onderwerp werd gekozen naar aanleiding van het hoge percentage voortijdige
schooluitval onder Caribische studenten op deze locatie, die een significant aandeel vormen binnen
de groep voortijdige schoolverlaters. In samenwerking met een onderzoeksteam, bestaande uit de
BAT-coördinator Noorderpoort Appingedam, twee beleidsmedewerkers van Noorderpoort, een
doorstroomcoach en een jongerenwerker van de gemeente Eemsdelta, hebben wij een
ontwerpgericht onderzoek uitgevoerd om deze studenten beter te ondersteunen en schooluitval te
voorkomen.
Om de doelstelling van het onderzoek te formuleren, zijn we begonnen met het in kaart brengen van
de probleemanalyse. We hebben gesprekken gevoerd met diverse betrokkenen, zoals docenten,
school als wijk, jongerenwerkers en de directeur van Noorderpoort, om te achterhalen waar
Caribische studenten tegenaan lopen. Daarnaast hebben we interviews afgenomen met het
onderzoeksteam, bestaande uit verschillende professionals, om meerdere perspectieven te
verzamelen en zo een breder inzicht in de problematiek te krijgen. Uit deze gesprekken bleek dat
Caribische studenten vaak onvoldoende voorbereid naar Nederland komen, wat hen belemmert in
hun integratie in het onderwijssysteem. Het gebrek aan voorbereiding wordt voornamelijk
toegeschreven aan een tekort aan praktische informatie over aspecten zoals onderwijs, huisvesting
en de culturele aanpassing aan Nederland.
Daarnaast bevestigde het literatuuronderzoek dat Caribische studenten vaak al vóór hun studie in
Nederland niet beschikken over de juiste randvoorwaarden om goed te starten. Het rapport
Kopzorgen van Caribische Studenten van de Nationale Ombudsman (2020) benadrukt het negatieve
effect van onvoldoende voorbereiding, beperkte begeleiding en het ontbreken van een sociaal
vangnet op het studieverloop van deze studenten. Dit leidt vaak tot studievertraging en verminderde
motivatie, vooral wanneer studenten geconfronteerd worden met financiële druk en een onstabiele
sociale omgeving.
Op basis van deze inzichten hebben wij de volgende doelstelling geformuleerd: het ontwikkelen van
een product dat Caribische studenten ondersteunt in hun voorbereiding op het studeren, zodat de
noodzakelijke randvoorwaarden tijdig en adequaat zijn geregeld.
Vanuit de probleemanalyse zijn we verder gedaan met de onderbouwing van onze aanpak. We hebben
middels verspreidde enquêtes met professionals uit Curaçao antwoorden gekregen over het verschil
in onderwijs, cultuur en omgeving van Nederland en Curaçao. Daarnaast hebben we ook interviews
afgenomen Leerplicht en maatschappelijk werkers van de gemeente Eemsdelta, waarbij we inzicht
wilden krijgen hoe Caribische studenten worden begeleid als ze in Nederland komen en waar deze
studenten voornamelijk tegen aanlopen bij de randvoorwaarden. Tenslotte hebben we middels een
vissenkom gesprek met Caribische studenten een helderder beeld gekregen wat zij nodig hebben op
school om de studie ervaring voor Caribische studenten te verbeteren.
Uit de interviews, enquêtes, literatuuronderzoek en best practices hebben wij ontwerpeisen
verzameld. De ontwerpeisen hebben ons opgeleverd om een product te ontwerpen wat aansluit bij
de ontwerpeisen vanuit de belanghebbenden, namelijk overzichtelijke stapsgewijze stroomschema’s
wie waar verantwoordelijke is en een advies voor de gemeente om een buddyprogramma op te
zetten. Tenslotte hebben wij aanbevelingen geformuleerd die dienen als ondersteuning van het
product.
| Organisatie | |
| Opleiding | |
| Afdeling | |
| Partner | Noorderpoort Appingedam |
| Datum | 2025-02-25 |
| Type | |
| Taal | Nederlands |
































