De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Feedback verzamelen en integreren

Een ontwerponderzoek naar handvatten voor het verbeteren van de kwaliteit van het Begeleidings- en Advies Team (BAT).

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Feedback verzamelen en integreren

Een ontwerponderzoek naar handvatten voor het verbeteren van de kwaliteit van het Begeleidings- en Advies Team (BAT).

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

De doelstelling van het afstudeeronderzoek is om een bijdrage te leveren aan de kwaliteit van de begeleiding die het BAT biedt, door ervoor te zorgen dat het BAT hun doel om passende ondersteuning en begeleiding te bieden kan behalen. Om de doelstelling te behalen hebben wij literatuuronderzoek en praktijkonderzoek gedaan.
Uit het onderzoek is gebleken dat het aantal voortijdig schoolverlaters (VSV’ers) is toegenomen op het Noorderpoort. In het beleid van Rijksoverheid staat dat het Noorderpoort zelf maatregelen moet nemen om de kwaliteit van passende begeleiding van studenten te verbeteren en VSV tegen te gaan. Eén van de redenen waarom VSV binnen het Noorderpoort is toegenomen is omdat het BAT zijn doel om passende ondersteuning en begeleiding te bieden niet behaalt. Dit komt doordat BAT-medewerkers weinig feedback van studenten vragen en integreren. Er zijn twee oorzaken waarom BAT-medewerkers weinig feedback aan studenten vragen. De eerste oorzaak is dat BAT-medewerkers prioriteiten moeten stellen, omdat zij tijd tekort komen. De tweede oorzaak is het onvolledige evaluatieformulier dat het Noorderpoort heeft ontwikkeld voor het voeren van de midden- en eindevaluatiegesprekken. Dit leggen wij verder uit in hoofdstuk 2.

Uit het onderzoek is gebleken dat BAT-medewerkers en studenten bepaalde wensen hebben met betrekking tot het product. De wensen van de BAT-medewerkers zijn dat de studenten geen wenselijke antwoorden geven wanneer er feedback wordt gevraagd, dat het advies niet te veel tijd kost, dat er een eenduidige manier is om feedback te verzamelen, dat de feedback geïntegreerd moet kunnen worden, dat de kwaliteit van de een-op-een begeleiding wordt verbeterd en dat de BAT-medewerkers van elkaar kunnen leren. De studenten wensen dat er een tool ontworpen wordt om anoniem feedback te geven aan de BAT-medewerkers.

Wij hebben een product ontwikkeld die aansluit bij deze wensen en behoeften. Het product is bedoeld om feedback van studenten te ontvangen en te integreren binnen het BAT. Het product dat wij hebben ontwikkeld is een (anonieme) enquête die bedoeld is voor studenten die begeleiding vanuit het BAT ontvangen. Aan de hand van deze enquête worden de wensen en behoeften van de studenten in kaart gebracht. Er worden agendapunten aanbevolen voor de BAT vergadering over de kwaliteit van het BAT. De agendapunten zijn bedoeld als handvatten voor het integreren van de ontvangen feedback. Door het integreren van de feedback kunnen BAT-medewerkers beter aansluiten bij de wensen en behoeften van de studenten als collectief en wordt de kwaliteit van het BAT verbeterd.

Om een goede implementatie van het product te waarborgen hebben wij de volgende aanbevelingen:
• Er wordt aanbevolen dat dat BAT-medewerkers de enquête benoemen tijdens de gesprekken met studenten.
• Er wordt aanbevolen dat BAT-medewerkers een mail over de enquête sturen naar de studenten.
• Er wordt aanbevolen dat er per sub-team één BAT-medewerker verantwoordelijk wordt gesteld voor het versturen van de enquête.
• Er wordt aanbevolen dat de enquête na elke schoolperiode (om de tien weken) verstuurd wordt naar de studenten die begeleiding ontvangen vanuit het BAT.
• Er wordt aanbevolen dat de feedback wordt besproken tijdens het jaarlijkse overleg over de kwaliteit van de begeleiding aan de hand van de agendapunten die worden aanbevolen.
• Er wordt aanbevolen dat alle BAT-medewerkers aanwezig zijn tijdens het jaarlijkse overleg over de kwaliteit van de begeleiding die het BAT biedt.
• Er wordt aanbevolen dat de BAT-coördinator eindverantwoordelijk wordt voor de uitvoering van het advies.

Toon meer
OrganisatieHanze
OpleidingSocial Work
AfdelingAcademie voor Sociale Studies
PartnerNoorderpoort
Datum2023-01-10
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk