Verbetering van digitale zelfredzaamheid van senioren
Een ontwerpgericht onderzoek naar het Digicafé in HarenVerbetering van digitale zelfredzaamheid van senioren
Een ontwerpgericht onderzoek naar het Digicafé in HarenSamenvatting
De samenleving digitaliseert snel, wat uitdagingen creëert voor senioren met beperkte digitale vaardigheden. Dit onderzoek richt zich op het verbeteren van de digitale zelfredzaamheid van ouderen in Haren via het Digicafé van het Clockhuysplein. Het Digicafé biedt laagdrempelige begeleiding en sociale interactie om senioren te ondersteunen bij het omgaan met technologie. Het onderzoek is uitgevoerd met het Double Diamond-model van Design Thinking, dat vier fasen omvat: Discover, Define, Develop, en Deliver. Door deskresearch, interviews, observaties en brainstormsessies werden de behoeften en obstakels van de doelgroep in kaart gebracht. Senioren ervaren onzekerheid en schaamte bij digitale technologieën, met name bij complexe processen zoals tweestapsverificatie. Ze hebben behoefte aan persoonlijke begeleiding, praktische ondersteuning en sociale interactie. De resultaten wijzen op een waardevolle rol van het Digicafé, maar ook op mogelijkheden voor verbetering. Aanbevolen wordt om samenwerkingen met organisaties zoals bibliotheken en SeniorWeb aan te gaan, en om cursussen op maat aan te bieden voor verschillende vaardigheidsniveaus. Vrijwilligers spelen een cruciale rol en moeten worden getraind om de kwaliteit van begeleiding te waarborgen. De conclusie is dat het Digicafé senioren kan helpen om de digitale kloof te overbruggen door een veilige, ondersteunende omgeving te bieden waarin zij hun vaardigheden kunnen ontwikkelen. Het versterken van samenwerking, maatwerk en vrijwilligersondersteuning kan bijdragen aan een inclusieve digitale samenleving waarin senioren actief kunnen deelnemen. Society is rapidly digitizing, creating challenges for seniors with limited digital skills. This research focuses on improving the digital self-reliance of older adults in Haren through the Digicafé at Clockhuysplein. The Digicafé provides accessible guidance and social interaction to support seniors in navigating technology. The research was conducted using the Double Diamond Design Thinking model, which includes four phases: Discover, Define, Develop, and Deliver. Through desk research, interviews, observations, and brainstorming sessions, the needs and obstacles of the target group were identified. Seniors experience uncertainty and shame when using digital technologies, especially with complex processes like two-step verification. They require personal guidance, practical support, and social interaction. The results highlight the valuable role of the Digicafé, along with opportunities for improvement. Recommendations include strengthening collaborations with organizations like libraries and SeniorWeb and offering tailored courses for various skill levels. Volunteers play a critical role and need training to ensure the quality of support. The conclusion is that the Digicafé can help seniors bridge the digital divide by providing a safe and supportive environment to develop their skills. Enhancing collaboration, tailoring support, and improving volunteer training can contribute to an inclusive digital society where seniors can actively participate.
| Organisatie | |
| Opleiding | |
| Afdeling | |
| Partner | Leeratalier van het Clockhuysplein van de Innovatiewerkplaats senioren te Groningen |
| Datum | 2024-12-20 |
| Type | |
| Taal | Nederlands |































