Rituals & Retentie: Hoe behouden we gen Z?
OnderzoeksrapportRituals & Retentie: Hoe behouden we gen Z?
OnderzoeksrapportSamenvatting
In een tijd waarin generatie Z massaal de arbeidsmarkt betreedt, wordt het voor organisaties
steeds belangrijker om hun werkbeleving en behoeften te begrijpen. Dit onderzoek richt zich
op de werktevredenheid van generatie Z binnen de retailomgeving van Rituals. Met een
combinatie van kwalitatieve en kwantitatieve methoden is onderzocht welke factoren
bijdragen aan werktevredenheid, in hoeverre deze behoeften worden vervuld en wat HR professionals kunnen doen om hierop in te spelen.
De eerste deelvraag is beantwoord op basis van zes semigestructureerde diepte-interviews met
winkelmedewerkers van generatie Z. Hieruit bleek dat verbondenheid, autonomie,
competentie, leiderschap, waardering, feedback en veiligheid cruciale factoren zijn voor hun
werktevredenheid. Medewerkers gaven aan dat een goede sfeer, vriendschappen en het gevoel
ergens bij te horen hun motivatie vergroten. Ook bleek dat jonge medewerkers behoefte
hebben aan ruimte voor eigen initiatief, groeimogelijkheden en duidelijke, benaderbare
leidinggevenden.
De tweede deelvraag is onderzocht met een kwantitatieve vragenlijst, gebaseerd op de
zelfdeterminatie theorie van Deci & Ryan (2000). Hieruit kwam naar voren dat de
basisbehoeften van autonomie, verbondenheid en competentie deels vervuld zijn.
Medewerkers voelen zich over het algemeen betrokken bij hun team en competent in hun
werk, maar geven aan minder vrijheid te ervaren in werkstructuur en behoefte te hebben aan
meer feedback.
Voor de derde deelvraag zijn twee HR-professionals geïnterviewd. Uit deze interviews blijkt
dat HR-professionals zich grotendeels herkennen in de behoeften van generatie Z, maar
verrast waren dat er in de praktijk weinig feedback werd gegeven en dat leidinggevenden
nauwelijks op de winkelvloer aanwezig waren. Hoewel de HR-professionals aangeven dat
veel verantwoordelijkheid bij het management ligt, zien zij binnen HR wel mogelijkheden om
beter te ondersteunen, met name op het gebied van verbondenheid, waardering en
ontwikkeling.
De uitkomsten van dit onderzoek bieden HR-professionals en leidinggevenden concrete
aanknopingspunten om beter aan te sluiten bij de wensen van generatie Z. Door meer
aandacht te besteden aan onder andere verbondenheid, autonomie en zichtbaar leiderschap
kunnen HR en het management beter aansluiten op de behoeften van generatie Z
medewerkers. Met samenvatting in het Engels. Includes a summary in English.
| Organisatie | |
| Opleiding | |
| Afdeling | |
| Partner | Rituals |
| Datum | 2025-06-02 |
| Type | |
| Taal | Nederlands |






























