Adviesrapport: Study nGrow: Hoe spelen de fundamentele pijlers van de nGrow-methode, reflectie, actie en communicatie een rol in het loopbaanontwikkelproces van hbo studenten?
Adviesrapport: Study nGrow: Hoe spelen de fundamentele pijlers van de nGrow-methode, reflectie, actie en communicatie een rol in het loopbaanontwikkelproces van hbo studenten?
Samenvatting
De nGrow-methode is een recent ontwikkelde loopbaanontwikkelings-begeleidingsmethode
die mensen ondersteunt in hun groei gedurende de loopbaan carrière. Het werkt vanuit drie
fundamentele pijlers, reflectie, actie en communicatie. De pijlers zijn gebaseerd op een
samenspel van verschillende theorieën, wat de methode een holistische invalshoek geeft. Het
volgende onderzoek heeft onderzocht hoe de pijlers van de nGrow-methode een rol spelen in
de loopbaanontwikkeling van hbo-studenten en op basis hiervan zijn er aanbevelingen gegeven
door middel van het beantwoorden van de hoofdvraag: Hoe spelen de fundamentele pijlers van
de nGrow-methode, reflectie, actie en communicatie een rol in het loopbaanontwikkelproces
van hbo-studenten?
Hiervoor is kwalitatief onderzoek gedaan onder hbo-studenten (N=16) van twee hogescholen,
Hanze en NHL Stenden.
Uit de resultaten blijkt dat studenten relatief weinig reflecteren in relatie tot de actie die zij
ondernemen. Ze zijn geneigd om op basis van interesse te experimenteren en maken
gevoelsmatige beslissingen, waarbij zij zich laten leiden door ervaring. Deze beslissingen
dragen soms bij aan de constructie van een toekomstvisie, wat helpend kan zijn voor het
verduurzamen van motivatie. Hoewel veel studenten het ontvangen van feedback spannend
vinden, weten ze vaak wel wat ze nodig hebben om feedback constructief te interpreteren. Deze
vaardigheid lijkt versterkt te worden met oefening. Daarnaast laten veel studenten sociale
betrokkenheid zien en zijn zij in veel gevallen proactief in het steunen en ondersteunen van
medestudenten, bijvoorbeeld door het geven van complimenten of het delen van ervaringen.
Wanneer de resultaten worden gekaderd in de experimentele leer theorie van Kolb, wordt het
helder dat hbo-studenten veel concreet ervaren en experimenteren maar weinig reflecteren en
abstract conceptualiseren. Zodoende heeft het advies nadruk gekregen op het stimuleren van
denk- en reflectie processen. Hiermee zal de nGrow-methode beter aansluiten bij de
uitdagingen waar hbo-studenten tegenaan lopen in hun loopbaanontwikkeling.
| Organisatie | |
| Opleiding | |
| Afdeling | |
| Datum | 2025-06-01 |
| Type | |
| Taal | Nederlands |






























