Anders denken, anders leren
Een combinatie van kwalitatief en kwantitatief onderzoek naar groeimindset van MBO-studentenAnders denken, anders leren
Een combinatie van kwalitatief en kwantitatief onderzoek naar groeimindset van MBO-studentenSamenvatting
Dit onderzoek is uitgevoerd in opdracht van trainersorganisatie Remind Learning.
De focus lag op het in kaart brengen van factoren die bijdragen aan bevordering van groeimindset van MBO studenten.
De organisatie heeft door middel van resultaten uit het wetenschappelijk onderbouwde evaluatie-instrument, de Leerlens, geconstateerd dat de ontwikkeling van mindset achterloopt (zie Bijlage 1).
Remind Learning streeft ernaar studenten te stimuleren hun potentieel te benutten en eigenaarschap te nemen over hun toekomst. Het hebben van een groeimindset speelt daarin een grote rol, aangezien dit maakt dat mensen uitdagingen aan durven te gaan, fouten durven te maken, reflecteren op hun proces en hun strategieën aanpassen (Dweck, 2006; Marzano, Marzano & Pickering, 2003).
Dit doen zij vanuit de overtuiging dat men ergens beter in kan worden. Om dit te bevorderen, is een onderzoek gestart naar de factoren die bijdragen aan de ontwikkeling van een groeimindset van MBO studenten tijdens trainingen van Remind Learning.
Het onderzoek is uitgevoerd onder MBO-niveau 2 en 4 studenten, afkomstig uit verschillende opleidingen. Om tot de beantwoording van de onderzoeksvraag te komen, zijn observaties en semi-gestructureerde interviews uitgevoerd. Daarnaast is een enquête afgenomen bij de studenten en heeft er een groepsgesprek plaatsgevonden met team productontwikkeling van Remind Learning.
De resultaten geven weer dat groeimindset aan de hand van drie factoren bevorderd kan worden, namelijk: ‘input’, ‘feedback’ en ‘communicatie’ van de trainers naar de studenten. Factoren die positief bijdragen aan groeimindset zijn onder andere procesgerichte en constructieve feedback, waarbij gereflecteerd wordt op het proces en alternatieve strategieën worden besproken. Tevens is een prettig leerklimaat bevorderend, bestaande uit positieve interactie met trainers. Dit geldt zowel op individueel als op groepsniveau. Daarnaast dragen uitdagende, relevante en verdiepende oefeningen hieraan bij, zowel op individueel en klassikaal niveau. Trainers kunnen door middel van taalgebruik en verdiepende vragen een groeimindset stimuleren. Daarbij zijn individuele contactmomenten tussen studenten en trainers bevorderend voor de band tussen student en trainer en kunnen trainers studenten aanmoedigen om zichzelf uit te dagen en te leren.
De discussie en advisering in dit onderzoeksrapport maakt duidelijk dat dit onderzoek waardevolle inzichten biedt in bevordering van groeimindset bij MBO studenten tijdens trainingen van Remind Learning. Echter wordt hierin tevens benadrukt dat er behoefte heerst aan aanpassingen van de trainingen, om effectiever bij te dragen aan bevordering van groeimindset. Zowel studenten als team productontwikkeling hebben bijgedragen aan waardevolle inzichten en aanpassingen in relatie tot bevordering van groeimindset. Aanbevelingen zijn onder andere: het geven van procesgerichte en constructieve feedback, het aansluiten van de trainingen op de behoeften en belevingswereld van studenten, het creëren van een stimulerende leeromgeving en het implementeren van bevordering van groeimindset door trainers in de voorbereiding van trainingen en de evaluatie van trainingen.
| Organisatie | |
| Opleiding | |
| Afdeling | |
| Partner | Remind Learning |
| Datum | 2025-01-21 |
| Type | |
| Taal | Nederlands |































