De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Inzicht krijgen in de online leefwereld van jeugdigen

Een ontwerpgericht onderzoek naar de aanpak voor het bespreekbaar maken van de online leefwereld van jeugdigen

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Inzicht krijgen in de online leefwereld van jeugdigen

Een ontwerpgericht onderzoek naar de aanpak voor het bespreekbaar maken van de online leefwereld van jeugdigen

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Bij LJ&R zijn onder meer jeugdbeschermers en -reclasseerders werkzaam. Uit de interviews met deze professionals komt het probleem naar voren dat zij zich onvoldoende bewust zijn van de noodzaak van het bespreken van de online leefwereld van jeugdigen. In gesprek blijkt de interesse naar deze nog onbekende leerwereld er wel te zijn. Tevens wordt er aangegeven dat er behoefte is aan meer duidelijkheid over hoe deze leefwereld eruitziet en hoe het bespreekbaar te maken met de jeugdigen. Dit ontwerponderzoek heeft als doel bewustwording te verspreiden onder de professionals en het biedt handvaten om in gesprek te gaan met de jeugdigen over de online leefwereld.
Het product dat is ontworpen maakt de professional bewust, geeft kennis én is duurzaam inzetbaar. Dat is wat ons product de professionals biedt en dat allemaal in de vorm van een laagdrempelige, uitnodigende en bovenal informatieve video van enkel twee minuten!

Ons product stimuleert de collectieve verantwoordelijkheid omtrent het inzicht krijgen op de online leefwereld van de jongeren bij professionals en ouders. Tevens neemt kansengelijkheid toe doordat professionals na verloop van tijd zullen beschikken over dezelfde kennis en zich meer bewust zullen zijn, waardoor alle jeugdigen binnen de begeleiding dezelfde kansen krijgen. De professionals zullen in staat zijn gerichter te handelen door dezelfde kennis. De deskundigheid onder professionals wordt immers vergroot. In hoofdstuk één wordt verder ingegaan op wat ons product betekent voor de professionals. Naast ons product bevelen we aan om trainingen over sociale media en de online leefwereld aan te bieden voor de professionals. Dit is een makkelijke en laagdrempelige manier om kennis op te doen. In de kennisclip tippen wij over het document van NJI (2019) en benadrukken wij om dit document goed door te nemen. Er staat veel aanvullende informatie in over de online leefwereld. Als laatste adviseren we om de door het werkgroepje gemaakte posters van vorig jaar (bijlage 2) uit te printen en in de kantine te leggen.

Toon meer
OrganisatieHanzehogeschool Groningen
OpleidingSocial Work [vanaf 1 sept. 2017 ...]
AfdelingAcademie voor Sociale Studies
PartnerLeger des Heils Jeugdbescherming en –reclassering Groningen
Datum2022-12-23
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk