Break Boost!
Ontwerponderzoek gericht op het ondersteunen van jongerenwerkers van Break! bij het opzetten van een activiteit gericht op het bevorderen van zelfredzaamheid onder jongeren die bij Break! komenBreak Boost!
Ontwerponderzoek gericht op het ondersteunen van jongerenwerkers van Break! bij het opzetten van een activiteit gericht op het bevorderen van zelfredzaamheid onder jongeren die bij Break! komenSamenvatting
De Break! is een jongerencentrum waar de mogelijkheid is om te hangen en te chillen, maar ook meedoen met, of het organiseren van allerlei activiteiten en projecten zoals een Lan-party, sport- en spel, meidenavonden of bijvoorbeeld een FIFA-toernooi. Daarnaast kun je bij Break! ook terecht voor hulp en ondersteuning wanneer je wordt gepest, je eenzaam voelt, of als je hulp nodig bent bij het organiseren van een leuk idee of een activiteit
Tijdens het begin van dit onderzoek hebben wij ons bezig gehouden met de effecten van corona op de jongeren van Break!. De jongeren vertoonden passief gedrag en hadden moeite met keuzes maken op gebieden als school, werk, en persoonlijke situaties. Toen we dit probleem nader hadden onderzocht zijn wij om tafel gegaan met de opdrachtgever. Bij ons was het idee ontstaan dat de jongeren over het algemeen een verminderde zelfredzaamheid hadden, en dit probleem slechts blootgelegd en uitvergroot was door de corona pandemie. Na dit gesprek zijn wij van koers veranderd en hebben we ons gericht op de algemene zelfredzaamheid van de jongeren en in welke leefgebieden dit voorkwam.
Om te testen of dit probleem daadwerkelijk speelde, hebben wij een enquête gehouden onder de jongeren. De resultaten hiervan wezen uit dat de jongeren hier daadwerkelijk last van hadden. Hierop volgend zijn wij in gesprek gegaan met de jongerenwerkers en hebben we verschillende interviews gehouden. Tijdens deze interviews hebben wij uitgevraagd wat precies de gebieden waren waarin de jongeren problemen ondervonden. De jongeren bleken veelal problemen te ervaren omtrent assertiviteit, gezondheid, financiële skills en ook eenzaamheid. Tijdens de probleemanalyse hebben wij deskresearch gedaan naar deze problematiek, waar het door kan komen en wat de gevolgen hiervan kunnen zijn.
Na de probleemanalyse te hebben doorlopen, hebben wij besloten om de jongerenwerkers handvaten te bieden om de jongeren te ondersteunen in het ontwikkelen van hun algemene zelfredzaamheid. Dit werd de doelstelling van ons onderzoek. Door middel van extra onderzoek en interviews hebben wij ontwerpeisen verzameld waaraan ons product moest voldoen. Aan de hand van deze ontwerpeisen zijn wij gaan brainstormen over hoe het product eruit zou moeten gaan zien. De eerste versie van dit prototype hebben wij gemaakt aan de hand van deze ontwerpeisen en deze hebben we voorgelegd aan de jongerenwerkers.
Toen we op deze eerste versie feedback hebben ontvangen, zijn wij het product gaan door ontwikkelen. Door de feedback van de jongerenwerkers ten harte te nemen, zijn wij uitgekomen op een tweede versie van het prototype. Deze versie is eveneens voorzien van feedback en uitgetest in de praktijk. Deze tweede versie bleek al goed inzetbaar te zijn. Na de feedback te hebben verwerkt zijn wij tot ons uiteindelijke product gekomen.
Het product draagt bij aan de ontwikkeling van zelfredzaamheid van de jongeren op verschillende leefgebieden. De jongerenwerkers hebben middels dit product een leidraad waardoor ze effectief kunnen inzetten op de zelfredzaamheid van de jongeren. Door het format wat wij ontwikkeld hebben kunnen de jongerenwerkers de jongeren ondersteunen in het aanleren van specifieke vaardigheden die leiden tot een verhoogde zelfredzaamheid. De jongeren kunnen hierdoor stappen zetten in verschillende leefgebieden waar zij problemen in ervaren, en hopelijk een toekomst tegemoet gaan waarin zij de vaardigheden hebben om een voldaan leven te leiden.
Het product is hiernaast ook breed inzetbaar om andere activiteiten te organiseren. Het biedt als het ware een leidraad om activiteiten te organiseren, omdat het een duidelijke weergave geeft van wat er allemaal nodig is om tot een activiteit te komen.
Organisatie | Hanze |
Opleiding | Social Work |
Afdeling | Academie voor Sociale Studies |
Partner | deBasis Veendam |
Datum | 2023-02-21 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |