Alles
NL

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Renoveren of vervangen

De toekomst van duurzaam brugontwerp

Open access

Rechten:
Graduate Built Environment of the Year 2025

Renoveren of vervangen

De toekomst van duurzaam brugontwerp

Open access

Rechten:
Graduate Built Environment of the Year 2025

Samenvatting

In het kloppende hart van de gemeente Pekela, waar de historische bruggen de gemoedstoestand van de bewoners bepalen, ontvouwt zich een ingewikkeld vraagstuk over de renovatie van 34 bruggen die over het Pekelder Hoofddiep liggen. Deze 34 bruggen hebben sinds jaren grote onderhoudsachterstanden, waardoor ze op het punt van begeven staan. Echter, streeft de gemeenschap naar behoud van de culturele identiteit van het dorp en het vermijden van ongemak door het verdwijnen van bestaande bruggen, terwijl de wereld schreeuwt naar verduurzaming wegens de naderende klimaatdoelen van 2030. De uitdaging in dit onderzoek ligt in het vinden van een duurzame en financieel haalbare oplossing die ook nog eens wordt gedragen door de bewoners.
De hoofdvraag van dit onderzoek luidt: ‘Welke aanpak levert de meest duurzame oplossing op: renoveren of vervangen van brug Schooldraai aan het Pekelder Hoofddiep?’. Om deze vraag te kunnen beantwoorden, wordt eerst de term duurzaamheid toegelicht, om zo een beeld te krijgen welke aspecten van duurzaamheid worden belicht in dit onderzoek. Nadat de term duurzaamheid inzichtelijk is gemaakt, wordt de mate van milieuimpact en de financiële impact tussen renoveren en vervangen berekend. Dit wordt gedaan aan de hand van een gedetailleerde DuboCalc analyse, waaruit milieukosten (MKI) naar voren komen en aan de hand van een Life Cycle Costing (LCC) waar de prijs uit naar voren komt.
Aan dit onderzoek wordt ook een maatschappelijk twist gegeven, zo wordt er inzicht geboden in het duurzaamheidsperspectief van leerlingen van de Theo Thijssen school, grenzend aan de brug Schooldraai. De kinderen zijn gevraagd naar hun ideeën voor de brug Schooldraai. De kinderen kwamen met veel creatieve oplossingen op het gebied van duurzaamheid. De ontwerpen van de kinderen bevatten innovatieve materialen, zoals het gebruik van bamboe en zonnepanelen voor de brug.
Nadat de resultaten bij de leerlingen waren opgehaald, is dit vergeleken met het perspectief van het bestuursorgaan. Aan de hand van een interview is inzichtelijk gemaakt wat de denkwijze van de gemeente Pekela is op het gebied van duurzaamheid. Aan de hand van de resultaten van de leerlingen en het interview met de gemeente Pekela is gebleken, dat bestuurders een meer conservatieve houding hebben op het gebied van duurzaamheid. Duurzaamheid wordt enkel overwogen als het financieel haalbaar is en staat niet bovenaan de lijst van speerpunten. Bij de jongste generatie, de leerlingen, leeft duurzaamheid juist ontzettend.
Uit deze verschillende analyses (LCC en DuboCalc) is naar voren gekomen dat de brug vervangen met een onderhoudsarme brug, een duurzamere oplossing is dan de bestaande brug te renoveren. Door de brug te vervangen met een onderhoudsarme brug wordt er veel onderhoud uitgespaard, waardoor het milieu minder wordt belast. Echter, wijst het financiële aspect wat anders uit. Over een levensduur van 100 jaar is een brug renoveren goedkoper. De investering van de nieuwe brug is vele malen duurder dan de te renoveren brug naar een ‘nieuwstaat’ te brengen. Daarentegen zijn de instandhoudingskosten van een nieuwe brug lager dan bij de te renoveren brug. Alleen zijn de investeringskosten van de nieuwe brug zo veel hoger, dat het niet met de totaalprijs van de levensduur inclusief de lager uitvallende instandhoudingskosten valt te compenseren
De uiteindelijke beslissing tussen renoveren en vervangen van de brug Schooldraai, dient een evenwicht te bieden tussen ecologische, economische en maatschappelijke waardes, om te voldoen aan de behoeften van de huidige en de toekomstige generaties.

Toon meer
OrganisatieHanze
OpleidingBuilt Environment
AfdelingInstituut voor Future Environments [vanaf 1 september 2020 - ...]
PartnerSweco te Groningen
Datum2024-05-22
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk