Van getekend naar gevormd
Een literatuuronderzoek naar de inzet van nationale en internationale (beeldende) therapieën voor gepeste jongeren in de leeftijd van 12 t/m 18 jaar in het voortgezet onderwijsWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Van getekend naar gevormd
Een literatuuronderzoek naar de inzet van nationale en internationale (beeldende) therapieën voor gepeste jongeren in de leeftijd van 12 t/m 18 jaar in het voortgezet onderwijsWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Een kritische beschouwing van de inzet van beeldende therapie als onderdeel van de begeleiding van gepeste jongeren binnen het voortgezet onderwijs op basis van internationale onderzoeksresultaten.
Het onderwerp 'pesten' is helaas actueler dan ooit. Voor zowel de pesters als het gepeste kind kan men kiezen uit tal van anti-pest- en preventieprogramma’s. In het buitenland is er naast het reguliere aanbod anti-pestprogramma’s ook beeldende therapie als behandelvorm voor gepeste jongeren op middelbare scholen. In Amerika worden bijvoorbeeld beeldend docenten omgeschoold om beeldende therapie te geven op scholen. De vraag is of beeldende therapie op Nederlandse middelbare scholen een bijdrage kan leveren aan de behandeling van gepeste jongeren.
Organisatie | Hogeschool Utrecht |
Opleiding | Creatieve Therapie |
Afdeling | Instituut Social Work |
Datum | 2013-06-18 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |