De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

De mate van atrofie van de klieren van Meibom tussen contactlensdragers en non-contactlensdragers gemeten door middel van non-contact Meibografie

Rechten:

De mate van atrofie van de klieren van Meibom tussen contactlensdragers en non-contactlensdragers gemeten door middel van non-contact Meibografie

Rechten:

Samenvatting

Doelstelling: Inzicht krijgen in de mate van atrofie van de klieren van Meibom tussen contactlensdragers en non-contactlensdragers gemeten door middel van non-contact Meibografie.
Methode: Via een search in de databank van Pubmed zijn er voor dit literatuuronderzoek artikelen geselecteerd. De geselecteerde artikelen hebben de mate van atrofie van de klieren van Meibom vergeleken tussen contactlensdragers en non-contactlensdragers gemeten door middel van non-contact Meibografie.
Resultaten: Drie van de vijf geselecteerde artikelen hebben geen significant verschil gevonden in de mate van atrofie van de klieren van Meibom tussen contactlensdragers en non-contactlensdragers (p=0.051, p=0.29 en p=0.06). Uit de overige twee artikelen is gebleken dat contactlensdragers meer atrofie van de klieren van Meibom hebben ten opzichte van non-contactlensdragers (p=0.001 en p<0.0001).
Conclusie: Uit de onderzochte literatuur in dit onderzoek is gebleken dat drie artikelen geen significant verschil geven in de mate van atrofie bij contactlensdragers vergeleken met non-contactlensdragers. Bij de overige twee artikelen bleek er wel een significant verschil te zijn tussen de twee onderzoeksgroepen. Er zal meer onderzoek gedaan moeten worden naar het effect van contactlenzen op de atrofie van de klieren van Meibom.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Utrecht
AfdelingParamedische Studies
PartnersHogeschool Utrecht
Datum2018-06-11
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk