De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

OV-routeplanner voor Nagasaki Bus

Rechten: Alle rechten voorbehouden

OV-routeplanner voor Nagasaki Bus

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Nagasaki Bus maakte ten tijden van, en voor het afstudeerproject gebruik van
een functioneel verouderde routeplanner, met als grootste tekortkoming het gebrek aan
ondersteuning voor overstappen. De planner gaf alleen resultaten wanneer het vertrekpunt en
de bestemming door een en dezelfde bus wordt aangedaan. Er zijn ook andere
functionaliteiten waarop men graag verbetering wenste, zoals het kunnen zoeken naar niet
alleen bushaltes, maar ook landmarks.
Na een verdieping in de materie en een analyse van wat er zoal beschikbaar is, en hoe OV-data
in het algemeen zoal verwerkt wordt is er om een nieuwe routeplanner te implementeren
gekozen om in eerste instantie de data van de dienstregelingen naar het gestandaardiseerde
GTFS-formaat (General Transit Feed Specification) te converteren, en op basis van dit formaat
een routeplanner te implementeren. Vervolgens is na een grondige vergelijking naar de
mogelijkheden voor routeplanners uiteindelijk een geheel nieuwe routeplanner ontwikkeld.
Als basis is hierbij gebruik gemaakt van de routing engine van de open source routeplanner
OpenTripPlanner (OTP). Deze heeft niet alleen ondersteuning voor overstappen, maar ook
voor onder andere looproutes in combinatie met OV. Als extra functionaliteit zijn er ook nog
een aantal zaken toegevoegd, zoals het visueel weergeven van zoekresultaten en busroutes op
kaarten, dichtstbijzijnde haltes via GPS kunnen selecteren, alsook het kunnen reizen van en
naar landmarks.
Tijdens de ontwikkeling bleek dat het GTFS-formaat echter niet in alle gevallen compleet
compatibel is met de eisen van Nagasaki Bus. Zo is het bij veel busbedrijven in Japan niet
gebruikelijk dat een buslijn een lijnnummer heeft, maar in plaats hiervan een lijst viabestemmingen
heeft. Ook is de manier van tariefberekenen uniek voor Nagasaki Bus. Daarom
is daarop als aanvulling een extra softwarelaag geïmplementeerd die aan deze eisen kan
voldoen terwijl de basis, GTFS, ongewijzigd is.
De nieuw ontwikkelde routeplanner is goed ontvangen. Het uiteindelijke eindproduct heeft
een grondige acceptatietest ondergaan en is daarmee goedgekeurd voor productie. Op
moment van schrijven, eind februari 2016, is de applicatie intern online voor medewerkers van
Nagasaki Bus, en is de planning om binnen enkele weken ook klanten uit te nodigen.
Vervolgens is de planning om binnen afzienbare tijd de routeplanner geheel in productie te
nemen.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Utrecht
OpleidingICT
AfdelingICT
PartnersNagasaki Bus Information Service (NBIS)
Datum2016-04-01
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk