De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Werken en leren in ontwikkelwerkplaatsen. Innovaties in het samenwerken van formele en informele zorg rondom mensen met cognitieve beperkingen

Open access

Rechten:

Werken en leren in ontwikkelwerkplaatsen. Innovaties in het samenwerken van formele en informele zorg rondom mensen met cognitieve beperkingen

Open access

Rechten:

Samenvatting

Hoofdstuk 3 Leren transformeren.
1. Door wie wordt er geleerd?
In dit hoofdstuk wordt het model van de ontwikkelwerkplaats (OWP) beschreven
aan de hand van ervaringen van deelnemers aan drie OWP’s van de Wmo-werkplaats
Utrecht rond het thema ‘samenspel formele – informele zorg’ bij volwassen mensen
met dementie, niet-aangeboren hersenletsel en licht verstandelijke beperkingen.
Deelnemers waren professionals, managers, mantelzorgers, studenten en docenten.
2. In welke setting wordt er geleerd?
Een ontwikkelwerkplaats (OWP) is een leersetting waarbij mensen gedurende een
periode van één tot twee jaar regelmatig bij elkaar komen, en waarbij tussentijds in
werkgroepen en praktijksettingen ‘learned lessons’ in praktijk worden gebracht en
innovaties worden uitgetest. OWP’s worden door meerdere Wmo-werkplaatsen ingezet.
3. Wat is het doel van het leren?
Doel van het leren is om de bestaande praktijk te verbeteren. In dit hoofdstuk gaat het
om een betere samenwerking tussen professionals en mantelzorgers, zodat ze elkaar
optimaal aanvullen.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Utrecht
AfdelingKenniscentrum Sociale Innovatie
LectoraatParticipatie Zorg en Ondersteuning
Gepubliceerd inLeren transformeren Movisie, Utrecht, Pagina's: 30-49
Jaar2015
TypeBoekdeel
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk