Emoties de BAAZ!
actie-onderzoek naar werkzame elementen van muziektherapie gericht op de emotieregulatie van jongerenWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Emoties de BAAZ!
actie-onderzoek naar werkzame elementen van muziektherapie gericht op de emotieregulatie van jongerenWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Dit onderzoek staat in het teken van het in kaart brengen van werkzame elementen in muziektherapie gericht op emotieregulatie. Dit actie-onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met 4 jongeren die in behandeling zijn bij Intermetzo Almere. De doelgroep van dit onderzoek zijn jongeren met emotieregulatie-problematiek, vaak in combinatie met een hechtingsstoornis. Door middel van interviews met muziektherapeuten, literatuurstudie en de ervaringen en observaties in de praktijk bij Intermetzo, is BAAZ! ontstaan. De module BAAZ! is een muziektherapeutische observatiemodule gericht op emotieregulatie bij jongeren. Het doel van de module is het in kaart brengen van waar de jongere zich bevindt ten opzichte van emotieregulatie om vanuit daar een passende behandeling te kunnen samenstellen. De belangrijkste resultaten die uit dit onderzoek naar voren kwamen zijn:
Observatie door de therapeut is cruciaal, omdat zowel verbale en non-verbale communicatie heel veel informatie verschaft over de emotieregulatie van de jongere.
Het is belangrijk om aan te sluiten bij de muzikale belevingswereld van de jongere. Uit dit onderzoek blijkt dat de jongeren hierdoor beter te motiveren en te activeren zijn om deel te nemen.
De supportieve werkwijze sluit aan bij het werken met jongeren. Actieve muziektherapie blijkt voor veel jongeren spannend te zijn, door deze werkwijze verlaag je de drempel om actief muziek te maken.
De belangrijkste onderdelen van emotieregulatie zijn: het (her)kennen van de vier basisemoties (boos, bedroefd, bang & blij), lichamelijke sensaties t.o.v. emoties, actiesystemen onderliggend aan emoties & under- en overdistancing van emoties.
Organisatie | Hogeschool Utrecht |
Opleiding | Creatieve Therapie |
Afdeling | Instituut Social Work |
Datum | 2015-06-09 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |