Recording met jongeren in muziektherapie onderzoek & handleiding
Een onderzoeksverslag van de interventies die muziektherapeuten inzetten tijdens het recording-proces van een muzikaal product binnen muziektherapie met jongeren tussen de 12 en 18 jaarRecording met jongeren in muziektherapie onderzoek & handleiding
Een onderzoeksverslag van de interventies die muziektherapeuten inzetten tijdens het recording-proces van een muzikaal product binnen muziektherapie met jongeren tussen de 12 en 18 jaarSamenvatting
'Waarom heb je dat met mij gedaan?', is de beginzin van het eerste eigen nummer dat ik in muziektherapie met jongeren heb gemaakt. Het opnemen van een eigen lied binnen muziektherapie wordt veel gebruikt, maar is nog niet praktisch onderzocht. Er zijn wel omschrijvingen van situaties waarbij is gewerkt met recording, maar hoe je technieken van het recording kunt gebruiken is nog niet beschreven. Dit zorgde voor het startpunt van dit onderzoek.
Het onderzoek gaat over de interventies die je tijdens het recording-proces van een muzikaal product met jongeren kunt inzetten. Dit houdt in dat je met de jongere samen een geluidsopname maakt om een eigen nummer te maken of een rap met een beat op te opnemen. Het maken van het product is hierbij niet het doel, maar een middel om de jongere te motiveren. Het maken van een eigen lied en dit opnemen past bij de belevingswereld van de jongere en zal ze helpen bij de ontwikkeling van hen zelfbeeld.
In het onderzoek zijn de verschillende onderzoeksresultaten beschreven en worden ze gekoppeld aan de beschikbare literatuur. Vanuit de onderzoeksgegevens is ook een praktische handleiding opgesteld om muziektherapeuten op weg te helpen in het werken met recording binnen de therapie. Dit is ook handig voor studenten muziektherapie.
Organisatie | Hogeschool Utrecht |
Opleiding | Creatieve Therapie |
Afdeling | Instituut Social Work |
Datum | 2014-12-15 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |