MET WIE SPREEK IK?
Praktijkgericht onderzoek naar de inzet van dramatherapie bij de behandeling van eetstoornissen binnen de diëtistenpraktijk.MET WIE SPREEK IK?
Praktijkgericht onderzoek naar de inzet van dramatherapie bij de behandeling van eetstoornissen binnen de diëtistenpraktijk.Samenvatting
Doormiddel van interviews, vragenlijsten en literatuurstudie geeft dit onderzoeksverslag antwoord op de hoofdvraag “Op welke wijze kan dramatherapie diëtisten ondersteunen bij het begeleiden van cliënten met eetstoornissen die een terugval ervaren?”. Het onderzoek is tot stand gekomen vanuit een vraagstuk uit de beroepspraktijk. De aandacht voor eetstoornissen is van belang door een zichtbare toename in het aantal diagnoses. De resultaten beschrijven behandelmethoden toegepast door diëtisten: voedingsmanagement, psycho-educatie en Acceptence and Commitment therapie met focus op multidisciplinaire aanpak. Diëtisten ervaren bij de behandeling van eetstoornissen verschillende uitdagingen, zoals tekort aan vergoeding vanuit zorgverzekeraars en weerstand en gebrek aan motivatie bij de cliënt. Cliënten ervaren de behandeling van diëtisten wisselend. Waarbij de negatieve ervaringen voornamelijk voortkomen uit de klinische behandelcontext en positieve ervaringen uit de ambulante behandelcontext. Een behandeling wordt als positief beschouwd als er ruimte en aandacht is voor persoonlijke behoeften van de cliënt. Dramatherapeuten ervaren dramatherapie als een passende behandelvorm voor cliënten met eetstoornissen. Er wordt met dramatherapie voornamelijk gewerkt vanuit het schematherapeutisch kader. Schema’s en modi worden doorgewerkt met behulp van psychodrama waarbij de cliënt de kans krijgt om de eetstoornis vanuit meerdere perspectieven te bekijken. Er kan worden geconcludeerd dat dramatherapie daarmee van toegevoegde waarde is in de diëtistenpraktijk. Van belang is dat in acht genomen wordt dat dit ingaat op de bevordering van de relatie tussen cliënt en diëtist. Een belangrijk aspect vanuit dramatherapie binnen het schematherapeutisch kader is de persoon los te zien van de eetstoornis. Dit is bevorderend voor de positieve behandelingservaring van de cliënt.
Organisatie | Hogeschool Utrecht |
Opleiding | Vaktherapie |
Afdeling | Instituut Social Work |
Partner | ZoetDiëtist |
Datum | 2025-01-24 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |