De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Kleine hoek, grote invloed

optimale trim voor een Wagenborg A-type vessel

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Kleine hoek, grote invloed

optimale trim voor een Wagenborg A-type vessel

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Wereldwijd transporteren schepen ongeveer 90% van de wereldhandel, deze schepen verstoken relatief veel brandstof, en hier kan op bespaard worden, zowel economisch als ecologisch.

Het doel van dit onderzoek was om de optimale trim te vinden voor een A-type van de rederij Wagenborg, dit is onderzocht aan de hand van een bronnenonderzoek om de nodige voorkennis te krijgen om daarna metingen uit te kunnen voeren.

Tijdens het onderzoek werd de volgende hoofdvraag beantwoord:
“Welke trim zorgt voor het meest optimale brandstofverbruik van de voorstuwingsmotor bij een A-type schip van Wagenborg?”
Dit werd gedaan aan de hand van drie deelvragen; “wat is het gemiddelde brandstofverbruik en vermogen van de voortstuwingsmotor bij een A-type schip bij dienstsnelheid?”;”hoe kunnen de invloeden van buitenaf verwerkt worden in de resultaten van dit onderzoek?” en “is er een verschil in optimale trim bij verschillende gemiddelde diepgangen?”.

De metingen van dit onderzoek zijn afgelegd bij de volgende beladingsconditie:
• T gemiddeld= 8,405meter
• Deplacement= 9884,5 ton
• Pitch= 70%
Een meting bestond uit 4 runs per trimsituatie, er zijn in totaal 6 situaties uitgevoerd, namelijk -75cm, -25cm, gelijk lastig, 25cm, 70cm en 155 cm trim waarbij de trim achterover positief (+) was en de trim voorover negatief (-). Elke meting duurde 4 uur en bestond uit 4 runs van één uur.Elke run duurde een uur wat ervoor zorgde dat een meting in totaal 4 uur duurde. Om aan de resultaten te komen is het gemiddelde genomen van de 4 runs per trimsituatie.

Uit de metingen is gebleken dat de optimale trim op -75 cm trim ligt, bij deze situatie verbruikt de voorstuwingsmotor 728kg brandstof per uur, legt het schip 14,47Nm door het water af, wat resulteert in een brandstofverbruik van 50,29kg brandstof/Nm door het water. Het brandstofverbruik stijgt echter aanzienlijk wanneer het schip achterover gaat vertrimmen.

Om de resultaten van dit onderzoek te verbeteren zou er een accuratere manier moeten zijn om de afstand door het water en het motor vermogen te meten.
De externe factoren werden beoordeeld door 4 verschillende officieren, die dit elk met hun eigen inschatting deden, dit kan geleid hebben tot iets minder accurate data.
Verder is dit enkel de ideale trim voor een gemiddelde diepgang van 8,405 meter en een gewicht van 9884,5 ton, om meer ideale trim situaties te weten moeten er meer metingen uitgevoerd worden.

Toon meer
OrganisatieHZ University of Applied Sciences
OpleidingMaritiem Officier
AfdelingDomein Technology, Water & Environment
PartnerRoyal Wagenborg
Datum2017-09-22
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk