De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Conversion Rotra Mare

Container vessel to Heavy cargo

Samenvatting

Het huidige onderzoek betreft het ombouwen van voormalig container feeder de Flinter Crown, van de Rederij Flinter, naar zware lading schip de Rotra Mare. Het voormalige schip wordt uitgerust met een nieuwe boeg en een RO-RO ramp om zware lading stukken te laden en te lossen. De huidige hoofdmotor wordt in vermogen teruggenomen doormiddel van een toerentalverlaging van 500 naar 450 rpm. De reden hiervoor is om het brandstofverbruik te verminderen. De onderzoeksvraag luidt daarom als volgt:
‘Wat voor brandstofbesparing voor de Rotra Mare levert het op als het vermogen verlaagd wordt van 7999kW naar 5400kW door aanpassingen aan het toerental, tevens wat zijn de praktische toepassingen om de verlaging mogelijk te maken?’ Daarnaast was het verzoek om extra onderzoek te doen naar een uitlaatgassenreiniger om de Rotra Mare van te voorzien en de daarbij komende kostenberekening in kaart te brengen.
Door middel van interviews met de verschillende motorcomponenten leveranciers is er geconstateerd dat de tandwielkast, CPP en de motor zelf aangepast moesten worden om de vermogensverlaging mogelijk te maken. De tandwielkast kreeg een set nieuwe tandwielen, de CPP nieuwe schroefbladen en de motor kreeg door het verlagen van het toerental koelwater problemen. Met deze informatie werden de aanpassingen uitgevoerd. Alle aanpassingen resulteerde in een hoofdmotor dat een nieuw maximaal toerental van 450 rpm heeft. Tijdens de proefvaart na de gehele verbouwing werd het nieuwe maximale vermogen en een nieuw specifiek brandstofverbruik van de hoofdmotor bepaald. Dit resulteerde in een theoretische brandstofbesparing van rond de 6 ton/dag.
Om daarnaast informatie te verkrijgen over de uitlaatgassenreiniger, zijn er interviews gehouden met verschillende leveranciers. Met de nieuwe vaar- en motoreigenschappen van de Rotra Mare is berekend dat de goedkoopste uitlaatgassenreiniger zichzelf na zeven jaar terug zal verdienen.

Toon meer
OrganisatieHZ University of Applied Sciences
OpleidingMaritiem Officier
AfdelingDomein Technology, Water & Environment
PartnerRederij Flinter
Datum2017-03-31
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk