Leren nadenken over verschillen en ongelijkheid
Opleiden tot diversiteitsbewust vakmanschapLeren nadenken over verschillen en ongelijkheid
Opleiden tot diversiteitsbewust vakmanschapSamenvatting
22 docenten van de opleiding Social Work van Inholland Rotterdam hebben de deur van hun leslokaal opengezet
voor een onderzoek naar de manier waarop inhoud en vorm wordt gegeven aan het opleiden tot
diversiteitsbewust vakmanschap. Na iedere geobserveerde les hebben zij gereflecteerd op de lesgebeurtenissen
en de lesaanpak.
Door de lesobservaties en de gesprekken konden we ons een beeld vormen van de huidige lespraktijk ten
aanzien van kwesties van diversiteit en sociale ongelijkheid, de achtergronden daarvan, en de mogelijkheden
voor verbetering. We zijn de docenten erkentelijk voor hun medewerking en hopen dat dit onderzoeksrapport zal
helpen in de verdere ontwikkeling van het diversiteitsbewust vakmanschap van docenten en studenten, de de
toekomstige sociaal werkers, te versterken. Met als uiteindelijke resultaat een verbetering van de toegankelijkheid
en de afstemming van de voorzieningen voor kinderen en jongeren (en hun ouders) op de diversiteit van de
doelgroep.
Organisatie | Hogeschool Inholland |
Afdeling | Domein Gezondheid, Sport en Welzijn |
Lectoraat | Dynamiek van de Stad |
Jaar | 2012 |
Type | Rapport |
Taal | Nederlands |