De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Van verwondering naar een onderzoek!

Praktijkgericht onderzoek naar het inzetten van onderzoekend leren en het stimuleren van een onderzoekende houding tijdens thematisch werken in groep 1/2

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Van verwondering naar een onderzoek!

Praktijkgericht onderzoek naar het inzetten van onderzoekend leren en het stimuleren van een onderzoekende houding tijdens thematisch werken in groep 1/2

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Onderzoek naar het begeleiden van een onderzoekende houding in groep 1/2 van een basisschool. Tijdens uitvoer van het ontwerp wordt gebruik gemaakt van observaties tijdens de kringactiviteiten onderzoekend leren, bij zowel de leerkrachten als de leerlingen en een interview en vragenlijst. Het ontwerp bestaat uit een inspiratiemap/waaier met kant en klare kleine onderzoekjes en een handleiding over het gebruik van de onderzoekscyclus. Na uitvoer van het ontwerp kan geconcludeerd worden dat leerkrachten wel kennis hebben van onderzoekend leren en laten ook de vaardigheden zien, maar hebben moeite met het vormgeven van de lessen aan de hand van de cyclus. Leerkrachten hebben handvatten nodig om de lessen onderzoekend leren te begeleiden.

OrganisatieHogeschool KPZ
OpleidingLerarenopleiding Basisonderwijs
Jaar2022
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk