Beroepsgerichte opdracht
Actualiseren van rapportage en analyseren welke rol eigenaarschap hierbij inneemtBeroepsgerichte opdracht
Actualiseren van rapportage en analyseren welke rol eigenaarschap hierbij inneemtSamenvatting
Onderzoek naar de manier waarop een basisschool de huidige manier van rapporteren naar ouders over de ontwikkeling van hun kind kunnen actualiseren, waardoor de ontwikkeling/groei van het kind op didactisch en sociaal gebied beter in beeld wordt gebracht en op welke wijze het eigenaarschap van de leerlingen inzichtelijk gemaakt kan worden.
Tijdens het bestuderen van de theorie komt naar voren dat er verschillende manieren van rapporteren bestaan, elke wijze heeft voor- en nadelen. De nadruk van het theoretisch kader heeft vooral gelegen op de verschillende manieren waarop de groei van leerlingen zichtbaar gemaakt kan worden. Ook komt uit onderzoek naar voren dat het stimuleren van eigenaarschap een positief effect heeft op hun motivatie en welbevinden.
Tijdens het onderzoek zijn ouder- en leerling vragenlijsten uitgezet en is een focusgesprek gevoerd met ouders.
Na afloop van het onderzoek kan geconcludeerd worden dat de huidige wijze van rapportage en eigenaarschap niet overeen komen met de visie van de school en de wensen van leerlingen en ouders. Hierop zijn aanbevelingen uitgebracht waardoor de visie en wensen dichter bij elkaar kunnen komen te liggen door bijvoorbeeld een andere indeling van de ontwikkelmap en door leerlingen aan het begin van een rapportperiode te informeren dat zij het komende half jaar zelf mogen bepalen welk werkstuk of presentatie opgenomen moet worden in hun ontwikkelmap bij het onderdeel portfolio.
Organisatie | Hogeschool KPZ |
Opleiding | Pedagogisch Educatief Professional |
Datum | 2015-01-27 |
Type | Associate degree |
Taal | Nederlands |