Islamitische Staat
een sterk merk, met of zonder kalifaatWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Islamitische Staat
een sterk merk, met of zonder kalifaatWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Vanuit het perspectief van marketing worden Islamitische Staat en de NAVO beschouwd als merken waartussen mensen een keuze kunnen maken. De uiteindelijke keuze is onder meer afhankelijk van een afweging van de gemaakte beloftes. Islamitische Staat doet de belofte Islamitische Staat, er is geen betere, terwijl de belofte van de NAVO tot op heden is NAVO, er is geen slechtere dan Islamitische Staat. Marketing leert dat de keuze voor de NAVO in dit geval niet voor de hand ligt vanwege de negatieve boodschap over de concurrent. Het zou beter zijn om te zeggen: De NAVO laat je niet in de steek. Hoe kan countermarketing worden ingezet in de strijd tegen gewelddadige, extremistische organisaties?

Organisatie | Ministerie van Defensie - NLDA |
Gepubliceerd in | Militaire spectator : tijdschrift voor het Nederlandsche leger Koninklijke Vereniging ter Beoefening van de Krijgswetenschap, 's-Gravenhage, Vol. 187, Uitgave: 5, Pagina's: 264-276 |
Jaar | 2018 |
Type | Artikel |
Taal | Nederlands |