De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

PMT met echtparengroepen

hoe, en of PMT met echtparengroepen gelegitimeerd kan worden vanuit het referentiekader van "De Keerkring".

Rechten: Alle rechten voorbehouden

PMT met echtparengroepen

hoe, en of PMT met echtparengroepen gelegitimeerd kan worden vanuit het referentiekader van "De Keerkring".

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Dit scriptieverslag begint met een inleiding waarin ik de vraagstelling:
"Hoe kan PMT met echtparen gelegitimeerd worden vanuit het systemische referentiekader van de Keerkring?'
geïntroduceerd verantwoord. Verder worden de deelvragen van het onderzoek en de opbouw van het onderzoeksverslag duidelijk.
In het eerste hoofdstuk diep ik de begrippen: algemene systeemtheorie, systeemtherapie en gezinstherapie uit. Ik ben deze scriptie hiermee begonnen omdat deze begrippen van belang zijn voor het verdere product, termen en begrippen uit dit hoofdstuk zullen later terugkomen in de verschillende hoofdstukken. In het tweede hoofdstuk heb ik beschreven wat parengroepstherapie inhoud en wat het verschil is met parenrelatie therapie (verder aangeduid als PRT) verder wordt in dit hoofdstuk helder vanuit welke systemische gedachtegang er binnen het behandelteam van de Keerkring gewerkt wordt.
Na dit deel wordt "De Keerkring" in het derde hoofdstuk beschreven.
Het ontstaan, de doelgroep en het behandelprogramma komen hierbij aan bod. Hierin wordt duidelijk hoe, waarom en op welke wijze er wordt gewerkt binnen het zeven weken durend programma.
In het daaropvolgende, vierde hoofdstuk beschrijf ik hoe er binnen de PMT wordt gewerkt in het zeven weken durend programma van "De Keerkring", hierin wordt duidelijk hoe de thema's die binnen PMT aan de orde komen passen bij het aan de orde zijnde thema in het gehele programma en bij andere therapieën. In het vijfde hoofdstuk beschrijf ik hoe het de gedachten gang en systemische referentiekader van de keerkring de therapeut beïnvloed in zijn handelen en wat de consequenties zijn voor de attitude en interventies, dit beschrijf ik aan de hand van de oefenvormen en thema's en doelstellingen.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Windesheim
InstituutDomein Bewegen en Educatie
PartnersGGZ Drenthe te Beilen
Jaar2009
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 27 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk