Therapeut en gebarentolk als één team!
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Therapeut en gebarentolk als één team!
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
De noodzaak voor goede communicatie tussen doven en de therapeut in de zorg is zeer groot. Communicatie is immers essentieel om tot een goede diagnose en behandeling te komen, maar de meeste therapeuten kunnen niet of moeilijk met dove mensen communiceren. Er wordt dan gebruik gemaakt van een gebarentolk. Onbekend zijn de effecten van het inzetten van een gebarentolk tijdens de therapie. Deze effecten zijn onderzocht en dit product heeft als doel dat de therapeut bewuster kan handelen in een situatie waarbij een gebarentolk wordt ingezet.
Dit onderzoek betreft een literatuuronderzoek gecombineerd met een kwalitatieve, beschrijvende multiple casestudie. Vanuit beide visies zijn verschillende uitgangspunten naar voren gekomen. Binnen de resultaten worden deze benoemd. Hierbij wordt er gericht op een aantal PMT aspecten, zoals communicatie, interventies, relaties en de invloeden van een tolk. Bij de discussie worden deze resultaten vergeleken en bij de conclusie wordt er antwoord gegeven op de vraag en het doel van deze AO. Tot slot worden er enkele aanbevelingen gedaan richting therapeuten die onbekend zijn met deze doelgroep en voor vervolgonderzoek.
Organisatie | Hogeschool Windesheim |
Opleiding | Psychomotorische Therapie en Bewegingsagogie |
Afdeling | Domein Bewegen en Educatie |
Partner | Hogeschool Windesheim |
Datum | 2014-06-01 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |