De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Haal eruit wat erin zit!

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Haal eruit wat erin zit!

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Ondanks dat de leerlingen op een speciale basisschool zitten en de school passend onderwijs
biedt, zijn er leerlingen die zich niet ontwikkelen zoals volgens het ontwikkelingsperspectief
verwacht mag worden. Hoewel het onderzoek beperkt is (vier leerlingen) kan de conclusie
getrokken worden dat bij deze leerlingen de reden van stagnatie te maken heeft gehad met een
combinatie van factoren, waaronder schoolfactoren, kindfactoren en omgevingsfactoren. Vanuit
SBO De Vogelveste kunnen vooral de schoolfactoren beïnvloedt worden. Deels kunnen de
kindfactoren beïnvloed worden door een goede instructie te geven en de leerlingen te motiveren.
Als er naar de omgevingsfactoren van het kind wordt gekeken valt op dat er bij alle vier de
leerlingen problemen in de thuissituatie zijn. Wat ook opvallend is aan dit onderzoek is dat de
huidige schoolverlaters in het verleden tegen dezelfde problematiek aanliepen als dat ze nu
doen en dat daar eerder zeer weinig handelingsplannen voor zijn geschreven. Als dit wel eerder
vastgelegd was, had dit eerder gesignaleerd kunnen worden en dan had de oorzaak ontdekt
kunnen worden waardoor er misschien geen sprake was geweest van stagnatie. Het is niet
alleen belangrijk dat de leerkracht op tijd signaleert maar ook dat de leerkracht kwalitatief goede
instructie geeft. Hiermee wordt bedoeld: dat de leerkracht uitlegt wat het doel van de les is en
dat de instructie stapsgewijs aangeboden wordt. De leerkracht moet continue controleren of de
leerlingen de les kunnen volgen en begrijpen.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Windesheim
InstituutEducation
Jaar2011
TypeMasterscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 27 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk