De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

De nieuwsbrief van Travelacademy nu en in de toekomst

Rechten: Alle rechten voorbehouden

De nieuwsbrief van Travelacademy nu en in de toekomst

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Travelecademy is een website voor reisagenten, waar zij hun kennis kunnen vergroten en op de hoogte blijven van het laatste nieuws. Om meer bezoekers naar de site te lokken, wordt de wekelijks verzonden nieuwsbrief sinds maart 2007 vier keer in de week verzonden naar
geïnteresseerden die zich hiervoor hebben aangemeld.
Er staan bijna 12.000 mensen op de mailinglist van Travelecademy, maar er wordt in het beste geval slecht 1.300 keer doorgelinkt naar de website. Het gaat daarbij vaak om e-zines met een aantrekkelijke titel, met daarin leuke prijzen of goedkope reizen.
De schrijfstijl van Travelecademy past bij de doelgroep. Een groot deel van de reisagenten zijn vrouw en tussen de 20 en 35 jaar oud. De schrijfstijl is informeel en spreekt de reisagenten vaak persoonlijk aan. Uit eerder uitgevoerd onderzoek naar de doelgroep van Travelecademy blijkt dat bijna de helft van de driehonderd ondervraagden wel eens gebruik maakt van de nieuwsbrief om door
te linken naar de website. Ze bezoeken de site vooral om kennis op te doen (nieuws, cursussen) en om mee te doen aan prijswedstrijden.
Verder bleek uit een recent usability onderzoek op de redactie van Travelecademy dat de doelgroep gewend is om op logo's en afbeeldingen te klikken. Zij gaan er vanuit dat dit een link is naar de webpagina waar meer over het onderwerp te vinden is.Toen de nieuwsbrief nog maar één keer in de week uitkwam, deed Reed Business
onderzoek naar de wensen van de ontvangers. Willen zij de nieuwsbrief vaker ontvangen? Maarliefst 94 procent vond één keer in de week voldoende, de overige zes procent zag twee keer in de week als de ideale frequentie. Door middel van Eye-tracking is goed te zien hoe een website of nieuwsbrief precies bekeken wordt. Een ontvanger weet niet wat hij in een nieuwsbrief kan verwachten en gaat
daarom scannend op zoek naar voor hem interessante informatie.
Uit onderzoek blijkt dat bij een onopgemaakte nieuwsbrief van boven naar beneden wordt gelezen. Bij een e-zine met structuuraanduiders (kleurvlakken, kopjes, witregels) is duidelijk zichtbaar dat de lezer de nieuwsbrief scant op interessante informatie. Er wordt veel gekeken in de inhoudsopgave bovenaan én naar de kopjes en de eerste zinnen van de tekst. Ook bleek dat de afbeeldingen wel gezien werden, maar niet aandachtig werden bekeken.
Vergelijkbare e-zines
Naast een korte analyse van de e-zine van Travelecademy maakte ik ook korte analyses van vergelijkbare nieuwsbrieven. De e-zines van AD Reiswereld en De Wereld Draait Door hebben, net als Travelecademy, een journalistieke achtergrond. AD Reiswereld heeft
daarnaast ook nog hetzelfde onderwerp als Travelecademy: de reiswereld. De Wereld Draait Door mikt ook op een jong en hip publiek. Daarnaast analyseerde ik de nieuwsbrieven van Hunkemöller en H&M, omdat deze qua potentiële doelgroep veel overeenstemmingen hebben met Travelecademy. Ook zij mikken vooral op jonge, actieve vrouwen.
Volgens e-marketing organisatie Mail to Mail besteedt de ontvanger niet meer dan 51 seconden aan het lezen van een nieuwsbrief. Daarom moet meteen duidelijk zijn wat de nieuwsbrief te bieden heeft en moet deze er aantrekkelijk uitzien.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Windesheim
AfdelingMedia
PartnersTravelacademy, Maarssen
Jaar2008
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk