De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Ik denk dus ik voel : een case study over de cognitieve gedragstherapie

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Ik denk dus ik voel : een case study over de cognitieve gedragstherapie

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

In deze case-study wordt het belang van Cognitieve Gedragstherapie bij een depressieve
patiënte beschreven. Deze patiënte heeft naast haar depressie moeite met het uiten van haar
emoties.
In hoofdstuk één zal worden ingegaan op de psychomotorische therapie als experimentele
context. Na beschrijving van de diagnostiek van de patiënte en haar situatie in hoofdstuk
twee, zal de behandelwijze van Cognitieve Gedragstherapie worden uitgelegd in hoofdstuk
drie. Daaropvolgend zal in hoofdstuk vier verslag worden gelegd van de therapie in de
praktijk met bijhorende resultaten. In de praktijk is geprobeerd om de emotie die op dat
moment de boventoon voerde, tot uiting te laten komen. Hiervoor is de interventie met
gedragsexperimenten ingevoerd. Het doel was om op deze manier de patiënte inzicht te laten
krijgen in het effect die emoties kunnen hebben op het eigen denken, voelen en handelen.
In deze case-study wordt uitgegaan van de volgende vraagstelling:
Hoe kunnen gedragsexperimenten in de Psychomotorische therapie een bijdrage leveren
aan de behandeling van een depressieve patiënt?
In de conclusie, welke beschreven staat in hoofdstuk vijf, zal aan de hand van voorbeelden uit
de praktijk de hypothese al dan niet bevestigd worden.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Windesheim
AfdelingHuman Movement & Sports
PartnerSt.Radboudziekenhuis, Nijmegen
Jaar2008
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk