Uit je angst op de planken
Een actiegericht onderzoek naar het verlagen van de speldrempel in de dramatherapeutische interventie als voortraject op het cognitief gedragstherapeutische behandelprotocol voor sociale angststoornis voor SGLVG cliënten binnen de specialistische deeltijdbehandeling STEVIG.Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Uit je angst op de planken
Een actiegericht onderzoek naar het verlagen van de speldrempel in de dramatherapeutische interventie als voortraject op het cognitief gedragstherapeutische behandelprotocol voor sociale angststoornis voor SGLVG cliënten binnen de specialistische deeltijdbehandeling STEVIG.Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
In een actiegericht onderzoek heb ik onderzocht hoe in de dramatherapeutische interventie de speldrempel kon verlagen voor de SGLVG cliënten binnen de specialistische deeltijdbehandeling STEVIG. In mijn stageperiode voerde ik in de dramatherapiesessies met meerdere SGLVG cliënten met een sociale angststoornis mijn vooronderzoek uit. In de dramatherapiesessies in het vooronderzoek maakte ik al gebruik van technieken uit het cognitief gedragstherapeutische behandelprotocol voor sociale angststoornis. Met de bevindingen uit mijn vooronderzoek heb ik een actieplan ontwikkelt voor de actiefase van mijn onderzoek.
In de actiefase van het onderzoek heb ik acht dramatherapiesessies aangeboden bij één cliënt, waarin ik onderzocht welke therapeutische attitude geschikt was, welke dramatherapeutische werkvormen de speldrempel verlaagden en wat de randvoorwaarden voor de interventie waren. De sessies hadden altijd een vaste structuur er weer heb ik gebruik gemaakt van technieken uit het behandelprotocol, zoals taakconcentratietraining en gedragsexperimenten. De onderzoeksresultaten heb ik voorgelegd aan een consensusteam om consensus over de resultaten te bereiken en zo de betrouwbaarheid van mijn onderzoek te vergroten.
Organisatie | Zuyd Hogeschool |
Opleiding | Creatieve Therapie |
Afdeling | Faculteit Gezondheidszorg |
Jaar | 2015 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |