Het Evidence Beest in de vaktherapie
Een verheldering van de begrippen Evidence Based Practice en Practice Based EvidenceWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Het Evidence Beest in de vaktherapie
Een verheldering van de begrippen Evidence Based Practice en Practice Based EvidenceWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
In dit artikel wordt eerst beschreven wat het verschil is tussen Evidence Based Practice (EBP) en Practice Based Evidence (PBE). Vervolgens wordt ingegaan op het toepassen van EBP en PBE in de praktijk. Dit gebeurt met behulp van de begrippen normativiteit en contextualiteit. Tot slot worden, in het licht van het voorafgaande, de rollen beschreven die de professional kan innemen ten aanzien van het verbeteren en ontwikkelen van zijn handelen. Aan bod komen de 'reflective practitioner', de 'evidence based practitioner' en de 'scientist practitioner'.
Organisatie | Zuyd Hogeschool |
Afdeling | Faculteit Sociale Studies en Educatie |
Lectoraat | Lectoraat Sociale Integratie, CESRT |
Gepubliceerd in | Tijdschrift voor vaktherapie Vol. 8(2012), Uitgave: 2, Pagina's: 11-18 |
Jaar | 2012 |
Type | Artikel |
Taal | Nederlands |