De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Deel deze publicatie

Peers@work

de invloed van peer feedback op de ontwikkeling van kwaliteitsbesef en evaluative judgement bij studenten

Open access

Peers@work

de invloed van peer feedback op de ontwikkeling van kwaliteitsbesef en evaluative judgement bij studenten

Open access

Samenvatting

Hogeschool Rotterdam biedt binnen Dordrecht Academy de AD-opleidingen Integraal Bouwmanagement en Engineering aan. Feedback speelt binnen deze opleidingen een centrale rol om zicht te krijgen op het leerproces van de studenten, waarbij peer feedback een waardevolle aanvulling is op docentfeedback. Om studenten hierin te begeleiden, is een leertraject ontworpen dat zich richt op het geven en verwerken van peer feedback. In de eerste fase ligt de nadruk op het ontwikkelen van kwaliteitsbesef door het analyseren van voorbeelden en het opstellen van succescriteria. Vervolgens oefenen de studenten met peer feedback aan de hand van een aangepaste versie van het procesmodel van Van Popta et al. (2017), waarin het onderbouwen van een evaluatief oordeel, een verbetersuggestie, en een theoretisch concept centraal staan. Dit bevordert het evaluative judgement; het vermogen om kwaliteit te beoordelen (Tai et al, 2018). Het leertraject is onderzocht door middel van een evaluatieonderzoek, waarbij gebruik is gemaakt van feedbackfragmenten, reflecties, focusgroepen en interviews als onderzoeksinstrumenten. Studenten geven aan dat het leertraject hun feedbackvaardigheden verbetert en hen ondersteunt in de beginfase van de studie. Belangrijke aanbevelingen zijn om het leertraject vroeg in de opleiding aan te bieden en meer oefensituaties te creëren, zodat studenten hun feedbackvaardigheden verder kunnen ontwikkelen.

Toon meer
Organisatie
Afdeling
PartnerAeres Hogeschool Wageningen
Dordrecht Academy
Datum2025-05-30
Type
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk