Peers@work
de invloed van peer feedback op de ontwikkeling van kwaliteitsbesef en evaluative judgement bij studentenPeers@work
de invloed van peer feedback op de ontwikkeling van kwaliteitsbesef en evaluative judgement bij studentenSamenvatting
Hogeschool Rotterdam biedt binnen Dordrecht Academy de AD-opleidingen Integraal Bouwmanagement en Engineering aan. Feedback speelt binnen deze opleidingen een centrale rol om zicht te krijgen op het leerproces van de studenten, waarbij peer feedback een waardevolle aanvulling is op docentfeedback. Om studenten hierin te begeleiden, is een leertraject ontworpen dat zich richt op het geven en verwerken van peer feedback. In de eerste fase ligt de nadruk op het ontwikkelen van kwaliteitsbesef door het analyseren van voorbeelden en het opstellen van succescriteria. Vervolgens oefenen de studenten met peer feedback aan de hand van een aangepaste versie van het procesmodel van Van Popta et al. (2017), waarin het onderbouwen van een evaluatief oordeel, een verbetersuggestie, en een theoretisch concept centraal staan. Dit bevordert het evaluative judgement; het vermogen om kwaliteit te beoordelen (Tai et al, 2018). Het leertraject is onderzocht door middel van een evaluatieonderzoek, waarbij gebruik is gemaakt van feedbackfragmenten, reflecties, focusgroepen en interviews als onderzoeksinstrumenten. Studenten geven aan dat het leertraject hun feedbackvaardigheden verbetert en hen ondersteunt in de beginfase van de studie. Belangrijke aanbevelingen zijn om het leertraject vroeg in de opleiding aan te bieden en meer oefensituaties te creëren, zodat studenten hun feedbackvaardigheden verder kunnen ontwikkelen.

| Organisatie | |
| Afdeling | |
| Partner | Aeres Hogeschool Wageningen |
| Dordrecht Academy | |
| Datum | 2025-05-30 |
| Type | |
| Taal | Nederlands |






























