De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Deel deze publicatie

Een praktijkonderzoek naar docenthandelingen die de studentenopkomst stimuleren binnen de opleiding ORM

Open access

Een praktijkonderzoek naar docenthandelingen die de studentenopkomst stimuleren binnen de opleiding ORM

Open access

Samenvatting

De opleiding Ondernemerschap en Retail Management van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen streeft naar een hogere studentenopkomst bij onderwijseenheden. Naar aanleiding van deze wens is dit praktijkonderzoek uitgevoerd, waarin is onderzocht welke docenthandelingen als stimulerend worden ervaren voor de studentenopkomst. Het onderzoek is uitgevoerd binnen het conceptueel kader van Teachers’ Agency. In dit kwalitatieve praktijkonderzoek zijn drie interventies ingezet: het spel Super Agent en twee Lego Serious Play-sessies (één met studenten en één met docenten). Tijdens deze interventies hebben docenten concrete verbeteracties geformuleerd waarvan wordt verwacht dat zij bijdragen aan het verhogen van de studentenopkomst. Deze acties zijn gekoppeld aan drie thema’s: studentenwelzijn, verbondenheid en lesontwerp. Na uitvoering van de verbeteracties zijn diepte-interviews afgenomen om in kaart te brengen welke docenthandelingen volgens de deelnemers als helpend of belemmerend worden gezien. De resultaten tonen aan dat docenthandelingen gericht op het versterken van de relatie met studenten het meest worden genoemd. Daarnaast worden ook het creëren van een positief leerklimaat en het inzetten van afwisselende en betekenisvolle werkvormen genoemd als stimulerend. Het is aan te bevelen om deze inzichten te benutten in professionalisering, zodat docenten hun handelingsruimte gericht kunnen inzetten om studentenopkomst te bevorderen.

Toon meer
Organisatie
Afdeling
PartnerAeres Hogeschool Wageningen
HAN University of Applied Sciences
Datum2025-06-10
Type
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk