Een praktijkonderzoek naar docenthandelingen die de studentenopkomst stimuleren binnen de opleiding ORM
Een praktijkonderzoek naar docenthandelingen die de studentenopkomst stimuleren binnen de opleiding ORM
Samenvatting
De opleiding Ondernemerschap en Retail Management van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen streeft naar een hogere studentenopkomst bij onderwijseenheden. Naar aanleiding van deze wens is dit praktijkonderzoek uitgevoerd, waarin is onderzocht welke docenthandelingen als stimulerend worden ervaren voor de studentenopkomst. Het onderzoek is uitgevoerd binnen het conceptueel kader van Teachers’ Agency. In dit kwalitatieve praktijkonderzoek zijn drie interventies ingezet: het spel Super Agent en twee Lego Serious Play-sessies (één met studenten en één met docenten). Tijdens deze interventies hebben docenten concrete verbeteracties geformuleerd waarvan wordt verwacht dat zij bijdragen aan het verhogen van de studentenopkomst. Deze acties zijn gekoppeld aan drie thema’s: studentenwelzijn, verbondenheid en lesontwerp. Na uitvoering van de verbeteracties zijn diepte-interviews afgenomen om in kaart te brengen welke docenthandelingen volgens de deelnemers als helpend of belemmerend worden gezien. De resultaten tonen aan dat docenthandelingen gericht op het versterken van de relatie met studenten het meest worden genoemd. Daarnaast worden ook het creëren van een positief leerklimaat en het inzetten van afwisselende en betekenisvolle werkvormen genoemd als stimulerend. Het is aan te bevelen om deze inzichten te benutten in professionalisering, zodat docenten hun handelingsruimte gericht kunnen inzetten om studentenopkomst te bevorderen.

| Organisatie | |
| Afdeling | |
| Partner | Aeres Hogeschool Wageningen |
| HAN University of Applied Sciences | |
| Datum | 2025-06-10 |
| Type | |
| Taal | Nederlands |






























