Een parametrisatie van een open tunnelbak waarin een constructief ontwerp wordt geoptimaliseerd
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Een parametrisatie van een open tunnelbak waarin een constructief ontwerp wordt geoptimaliseerd
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Steeds meer gelijkvloerse kruisingen, worden omgebouwd tot ongelijkvloerse kruisingen. Ook
worden veel nieuwe ongelijkvloerse kruisingen aangelegd. In een groot aantal gevallen wordt hierbij
een onderdoorgang toegepast. Bij deze methode wordt veelal een open tunnelbak toegepast welke
nodig is vanwege de grondwaterstand. De tunnelbak fungeert hier als waterkering.
Pas in een later stadium van het ontwerpproces kunnen aangenomen afmetingen gevalideerd
worden. Hierdoor moet bij geen optimaal ontwerp van de dimensies de gehele constructieve
berekening opnieuw uitgevoerd worden, wat erg tijdrovend is. De onderdoorgangen worden op dit
moment berekend door middel van een semi-automatische berekening, waarin de constructeur de
verschillende handelingen veelvuldig opnieuw moet uitvoeren. Ook is deze berekening niet
eenvoudig of maar deels herbruikbaar voor andere projecten.
Het doel van deze afstudeeropdracht is om voor Wagemaker een onderzoek uit te voeren naar de
mogelijkheden om een berekening te parametriseren door middel van een ontwerptool, welke
gericht is op een definitief ontwerp van een open tunnelbak. De onderzoeksvraag die daaruit
voortkomt, luidt: “Hoe is het mogelijk om een ontwerptool te ontwikkelen voor een parametrisch
DO-berekening van een open tunnelbak?”.

Organisatie | Avans Hogeschool |
Opleiding | Civiele Techniek-Den Bosch |
Partners | Wagemaker |
Datum | 2018-07-01 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |