Aan de andere kant
Kwalitatief onderzoek naar relationeel-ethische verbeelding in vertrouwensrelaties tussen ouders en leerkrachtenAan de andere kant
Kwalitatief onderzoek naar relationeel-ethische verbeelding in vertrouwensrelaties tussen ouders en leerkrachtenSamenvatting
Dit kwalitatief onderzoek beoogt suggesties te geven voor een kwaliteitsverbetering op relationeel vlak op basisscholen bij het samenwerken tussen ouders en school bij kinderen met specifieke onderwijsbehoeften. Waarbij leerkrachten zicht krijgen op welke interventies helpen om relationele verbeelding vorm te geven in gesprekken met ouders. De onderzoeksvraag luidt: ”Welke interventies van leerkrachten op de basisschool geven blijk van relationeel-ethische verbeelding in de communicatie met ouders van een kind met specifieke onderwijsbehoeften?”. Om hier zicht op te krijgen is een literatuuronderzoek uitgevoerd en zijn semigestructureerde interviews gehouden met zes ouders en twee focusgroepen van respectievelijk vier en vijf leerkrachten en geobserveerd met behulp van audio-opnamen (n=4). Belangrijkste conclusie van dit onderzoek is dat zowel het uitreiken naar de ouders als wel dat leerkrachten zichzelf present maken door middel van het uitoefenen van hun vakbekwaamheid bijdraagt aan de ontmoeting waarbij relationeel-ethische verbeelding wederkerigheid van de samenwerkingsrelatie en gezamenlijke verantwoordelijkheid bevordert ten behoeve van het kind.
Organisatie | Christelijke Hogeschool Ede |
Opleiding | Master Contextuele Benadering in de Hulpverlening |
Datum | 2024-05-31 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |