De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Deel deze publicatie

Christelijke Hogeschool Ede als lerende organisatie

"Groter denken, kleiner doen"

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Christelijke Hogeschool Ede als lerende organisatie

"Groter denken, kleiner doen"

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

De druk van demografische veranderingen, technologische innovaties en een verschuivende onderwijsbehoefte richting Leven Lang Ontwikkelen noodzaken de CHE om zich verder te ontwikkelen als een lerende organisatie. De hoofdvraag van het onderzoek luidt: “Welke concrete stappen, strategieën en tools kan de Christelijke Hogeschool Ede inzetten om zich verder te ontwikkelen als lerende organisatie?” Om deze vraag te beantwoorden is een literatuurstudie uitgevoerd naar theoretische kaders over lerende organisaties, waarbij belangrijke bijdragen van Marsick en Watkins en Ros et al. zijn meegenomen. Daarnaast is er een interne analyse uitgevoerd aan de hand van formulieren gericht op de huidige leerpraktijken binnen de CHE. Vervolgens hebben interviews plaatsgevonden met medewerkers en leidinggevenden uit verschillende lagen van de organisatie om verdiepende inzichten te verkrijgen. Op basis van deze resultaten worden de volgende kernachtige aanbevelingen gedaan: 1. Verken en veranker een gedeelde visie op de CHE als lerende organisatie. Maak gebruik van interactieve sessies om deze visie te concretiseren en draagvlak te creëren. 2. Bouw een informele feedbackcultuur via speelse en gedragsgerichte interventies. Benut laagdrempelige tools zoals games en visuele communicatie om feedback als dagelijks instrument te integreren. 3. Versterk de rol van het HRD-team en de lectoraten als dragers van de lerende organisatie door hen actiever te betrekken bij het ontwikkelen en begeleiden van professionaliseringsplannen. Om een informele feedbackcultuur effectief te integreren, wordt aanbevolen om medewerkers te trainen in feedbackvaardigheden en deze vaardigheden te stimuleren in de dagelijkse interactie. De inzet van speelse interventies, zoals gamification en sociale infectie aanpak, kan de acceptatie en het plezier in feedback vergroten. .

Toon meer
Organisatie
Opleiding
PartnerChristelijke Hogeschool Ede (CHE)
Datum2025-07-09
Type
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk