De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Terug naar de bedoeling. Een praktijkgericht onderzoek naar de ondersteuning van leraren in delibererende klassenraden.

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Terug naar de bedoeling. Een praktijkgericht onderzoek naar de ondersteuning van leraren in delibererende klassenraden.

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

In dit praktijkgericht onderzoek breng ik de ondersteuningsnoden van leraren op campus de helix tijdens delibererende klassenraden in kaart. Door hier op een adequate manier sturing aan te geven, zal het zelfregulerend vermogen van leraren versterkt worden en kunnen zij hun verantwoordelijkheid opnemen om collegiaal te komen tot een professioneel, gedragen en legitiem oordeel.

Door het uitblijven van een eenduidige, wettenschappelijke kennisbasis over de effecten van zittenblijven, zijn scholen verplicht om vanuit hun missie (hun bedoeling) en vanuit de ervaringen van leerkrachten te komen tot een goed antwoord op de deliberatievraag. Door middel van een zelftest (kwantitatief onderzoek) en focusgroepen (kwalitatief onderzoek) komt naar voren dat er een heldere deliberatiemissie bestaat, die onvoldoende leidend is. Leraren worden in hun oordeel gestuurd door de vraag naar verantwoording, waardoor het risico op een niet-passende oplossing vergroot.

Om te komen tot een gedragen manier van handelen die als legitiem aanvaard wordt, zal er gewerkt moeten worden aan een stapsgewijze visieontwikkeling vanuit het lerarenteam en zal de schoolleiding de discretionaire ruimte van leraren moeten blijven erkennen en uitdragen.

Toon meer
OrganisatieFontys
OpleidingMaster Educational Needs
AfdelingFontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
Datum2021-12-16
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk