Horen, zien en leren van elkaar
Professionalisering door intervisie met beelden.Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Horen, zien en leren van elkaar
Professionalisering door intervisie met beelden.Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Met het oog op passend onderwijs is het belangrijk dat leerkrachten hun lessen goed kunnen afstemmen op de onderwijsbehoeften van de leerling. Kwaliteitsverbetering van lessen vraagt om professionele leerkrachten. Dit evaluatieonderzoek heeft eraan bijgedragen dat leerkrachten meer tijd en ruimte kregen voor professionele ontwikkeling. De intervisie met beelden heeft een bewustmakingsproces op gang gebracht en heeft ervoor gezorgd dat de leerkrachten van Jenaplanbasisschool Rennevoirt op inhoudelijk niveau met elkaar in gesprek zijn gegaan waarbij reflectie en feedback een belangrijke plaats hebben ingenomen. Door analyse te maken van de beelden met basiscommunicatie is er een eenduidige taal ontstaan en hebben handelingen woorden gekregen/ De positieve en oplossingsgerichte benadering heeft gezorgd voor een competent gevoel bij de leerkrachten.Door de beelden hebben de leerkrachten bij elkaar "in"de klas kunnen kijken. Dit maakt de school transparanter en komt ten goede aan de doorgaande lijn. De intervisie heeft geleid tot gesprekken met elkaar over het lesgeven en het eigen leerkrachtgedrag.
Organisatie | Fontys |
Afdeling | Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg |
Jaar | 2013 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |