'Jozef en de gekleurde jas': verandermanagement binnen een professionele organisatie
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
'Jozef en de gekleurde jas': verandermanagement binnen een professionele organisatie
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Jozef en de gekleurde jas is een onderzoek binnen een professionele organisatie, een school voor voortgezet onderwijs. Door een sterk groeiend leerlingenaantal, regelgeving, en de toename van problematieken bij leerlingen dreigt de organisatie vast te lopen. Communicatie, samenwerking en domeinafbakening zijn de kernproblemen waardoor de organisatie kraakt.
In dit onderzoek worden oplossingen gezocht om op deze terreinen de organisatie oplossingsrichtingen en nieuwe energie te geven: een gekleurde jas.
Oplossingen worden gevonden in kleurendenken zoals voorgestaan door De Caluwé en Vermaak(2006), de lerende organisatie van Jutten(2007) en domeinafbakening. Het onderzoek richt zich daarbij op onder andere het management, het jaarteam, de sectie en het mentoraat. Tot slot heeft ook borging van het gehele onderzoek een belangrijke rol, want te vaak zijn vernieuwingen ingevoerd zonder goede borging.
Organisatie | Fontys |
Afdeling | Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg |
Jaar | 2010 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |