De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Leerkrachtcompetenties en het rekenonderwijs aan hoogbegaafden

De lat moet hoger

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Leerkrachtcompetenties en het rekenonderwijs aan hoogbegaafden

De lat moet hoger

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

In mijn taak als begeleider van hoogbegaafde leerlingen op onze school zie ik nog te vaak dat leerkrachten van deze groep kinderen verwachten dat zij op eigen kracht het onderwijsleerproces doorlopen. Het is mijn ervaring dat hoogbegaafde leerlingen, net als leerlingen die onder het gemiddelde presteren, alleen met passende begeleiding tot zo optimaal mogelijke prestaties kunnen komen. Voor mijn onderzoek heb ik ervoor gekozen om in beeld te brengen wat de invloed is van de leerkrachtcompetenties op het rekenonderwijs aan hoogbegaafde leerlingen. Na het vaststellen van de onderzoeksvraag, de deelvragen, het doel van het onderzoek en de doelen in het onderzoek, in de inleiding van mijn meesterstuk, ben ik me gaan verdiepen in de voorhanden zijnde theorie. In de theorie lees ik onder meer dat een optimale leerontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen geen vanzelfsprekendheid is en dat de door onze school ingeslagen route van handelingsgericht werken (HGW) de mogelijkheid geeft om onderwijs op maat aan alle leerlingen te bieden. Opbrengstgericht werken en compacten en verrijken zijn hierbij sleutelbegrippen. In mijn onderzoek bekijk ik de rekenontwikkeling van alle leerlingen van de doelgroep in de afgelopen jaren en onderzoek ik, middels een enquête, hoe leerkrachten én leerlingen de leerkrachtcompetenties beoordelen. Vervolgens presenteer ik de data uit het leerlingvolgsysteem en de resultaten van de enquêtes. Deze data vereenvoudig ik tot analyseerbare uitkomsten. De data-analyse van het onderzoek onderstreept het belang van de leerkrachtcompetenties, geeft (behoorlijke) verschillen en overeenkomsten aan en laat zien waar de mogelijkheden tot verbetering liggen. Al deze gegevens stellen mij in staat het antwoord op mijn onderzoeksvraag te genereren, conclusies te trekken en aanbevelingen te doen. Hierbij koppel ik mijn onderzoeksgegevens aan de bestudeerde theorie. In mijn evaluatie geef ik aan wat mijn persoonlijk leerproces is en wat het onderzoek voor mij heeft betekend. Hierbij maak ik een koppeling naar mijn eigen competenties; bekeken vanuit de driehoek persoon-praktijk-theorie

Toon meer
Jaar2012
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk