De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Ouderbetrokkenheid en ouderavonden

'Een onderzoek naar de factoren die een rol spelen bij de betrokkenheid van ouders, in het bijzonder

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Ouderbetrokkenheid en ouderavonden

'Een onderzoek naar de factoren die een rol spelen bij de betrokkenheid van ouders, in het bijzonder

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Als groepsleerkracht merk ik in mijn eigen onderwijspraktijk dat het belang van ouderbetrokkenheid groot is en dat ik die nog onvoldoende kan beïnvloeden. Daarnaast is de opkomst op thema-ouderavonden laag en lijkt het mij tijdsbesparing wanneer leerkracht en ouders tijdens ouderbijeenkomsten werken aan een goede relatie. Mijn centrale onderzoeksvraag is: "Welke factoren spelen een rol bij de betrokkenheid van ouders, in het bijzonder ten aanzien van ouderbijeenkomsten?" Ik onderscheid de volgende deelvragen. • Hoe wordt het huidige contact tussen ouders en school gewaardeerd door ouders en school? • Wat motiveert ouders om naar een ouderavond te komen? • Welke organisatievorm (zoals tijd, aanwezigheid van leerlingen, ruimte, presentatie, inhoud en interactiviteit) is het meest gunstig voor de opkomst? • Welke factoren spelen een rol bij ouderbetrokkenheid? • In welke mate zijn de ouders op onze school betrokken? In dit onderzoeksverslag is ouderbetrokkenheid gedefinieerd als de interesse van ouders naar en het op de hoogte zijn van de opvoeding en de schoolse zaken van hun kind. Door enquêtes af te nemen bij ouders en leerkrachten en een focusbijeenkomst te organiseren met het management van mijn school heb ik mijn onderzoeksgegevens verzameld. De adviezen die ik naar aanleiding van mijn onderzoek heb geformuleerd zijn: 1. Stem verwachtingen en mogelijkheden af door een thema-ouderavond te organiseren over dit onderwerp. 2. Verwoord de visie van de school op ouderbetrokkenheid. Bespreek dit tijdens een studiedag met het personeel. 3. Gebruik de tips uit mijn onderzoek (paragraaf 4.3 figuur 23 t/m 28) voor het organiseren van een thema-ouderavond. 4. Maak door mondelinge communicatie van de leerkracht duidelijk dat het belangrijk is dat ouders naar de thema-ouderavond komen. 5. Sla een brug tussen de leerkrachten, de ouderbetrokkenheidscoördinator en leraar Taal en Ouderbetrokkenheid (TOB) door een werkgroep waarin beiden zitting hebben. 6. Ga als leerkracht eens op bezoek bij een ouderbetrokkenheidsbijeenkomst. 7. Ga in gesprek met ouders over hoe zij hun kind zien en wat hun kwaliteiten zijn

Toon meer
OrganisatieFontys
AfdelingFontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
Jaar2012
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk