De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

De weg naar eigenaarschap

Een praktijkgericht onderzoek

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

De weg naar eigenaarschap

Een praktijkgericht onderzoek

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Het team van basisschool X heeft zichzelf in schooljaar 2018-2019 de vraag gesteld ‘Hoe creëren wij,
passend bij onze visie en concept, eigenaarschap bij leerlingen?’ De hiervoor opgerichte professionele
leergemeenschap (PLG) slaagde er niet in een onderzoeksvraag te formuleren waardoor het onderzoek
stagneerde. De wens om te komen tot eigenaarschap bij leerlingen is echter aanwezig gebleven. Middels dit
praktijkgerichte onderzoek is opnieuw gepoogd antwoord te krijgen op de hoofdvraag:
Wat hebben leerkrachten van de groepen 6 en 7 van de onderzoeksschool nodig om eigenaarschap bij
leerlingen te vergroten?
Vanuit een literatuurstudie zijn vragenlijsten ontwikkeld, gericht op de kernbegrippen eigenaarschap, de vier
componenten van Zimmerman (1990), de coachende rol van de leerkracht, feedback en reflectie met als
doel inzicht te krijgen in reeds aanwezige kennis en vaardigheden. Middels een groepsinterview zijn de
wensen van de leerkrachten met betrekking tot het vergroten van eigenaarschap in kaart gebracht.
Uit de resultaten blijkt dat de kennis en vaardigheden betreft eigenaarschap summier is, dat leerkrachten de
wens hebben zich hierin te scholen en er een sterke wens is om te komen tot een schoolbrede visie op
eigenaarschap. Een belangrijke conclusie is dat meer theoretische kennis nodig is aangaande de coachende
rol van de leerkracht, zoals reflecteren, observeren, verdiepende vragen stellen en het stimuleren van een
growth mindset (Berends, 2008; Slooter, 2018; Stevens, 2010). Ook het ontwikkelen van een schoolbrede
visie verdient de aanbeveling. Teamvergaderingen, scholing of een professionele leergemeenschap zijn
middelen om te onderzoeken hoe eigenaarschap op de onderzoeksschool verder vormgegeven kan worden.

Toon meer
OrganisatieFontys
OpleidingLeraar basisonderwijs
AfdelingFontys Hogeschool Kind en Educatie
Datum2020-05-10
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk